Gra World of Tanks

World of Tanks – Pz.Kpfw. V, czyli Pantera

World of Tanks – Pantera

Nie jestem w stanie pojąć dlaczego, ale Niemcy podczas II Wojny Światowej mieli najlepszą technologię, ale nie potrafili doprowadzić jej do stanu niezawodnej użyteczności. Tygrys, Tygrys II i Pantera były genialnymi czołgami, które miały za sobą więcej godzin w warsztacie niż na chodzie. Tym razem przedstawię wam ten trzeci. W World of Tanks.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
Pierwsza wersja Pantery przygotowana do przymocowania Schürzen

Pantera powstała jako projekt ulepszenia obecnego na polach walki Panzera IV. Inżynierowie mieli kierować się jedną wytyczną: pojazd ma być lepszy, a najlepiej jakby nie przekraczał 20 ton (VK 20), ale akurat to nie wypaliło i podniesiono limit masy (VK 30). Do walki stanęły dwie spółki Daimler-Bezn i MAN. Początkowo wygrał projekt pierwszej firmy, ale ostatecznie do produkcji wszedł nieco bardziej skomplikowany projekt MANa. Głównymi powodami była prędkość wejścia do służby nowych jednostek. Pantera MANa wykorzystywała już produkowany silnik i wieżę, co pozwalało na większą i szybsza produkcję, mimo bardziej złożonego projektu. Wersja rozwojową Pantery miała być Pantera II, jednak ktoś genialny doszedł do wniosku, że problem czołgu – boczny pancerz przebijany przez karabiny przeciwpancerne – da się rozwiązać montując Schürzen. Podziałało i Pantera II nigdy nie weszła do produkcji. Pantera miała jednak problemy, takie jak spora ilość czołgów niemieckich tego okresu. Był nim Maybach HL230 P30. Tak, to ta sama jednostka co w 30 ton cięższym Tygrysie II, stąd brał się problem jego ociężałości. W Panterze pozwalał osiągnąć ponad 50 km/h, ale był niesamowicie zawodny. Podczas bitwy na Łuku Kurskim 46 (z 200) Panter zostało straconych z powodu awarii, przy czym dwa czołgi spłonęły zaraz po rozładunku.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
Prędkość Pantery pozwala szybko dotrzeć na pozycję, oddać strzał i wycofać się w bezpieczne miejsce

W grze rzecz jasna nie uświadczymy problemów ze spontanicznym zapłonem, czy silnikiem odmawiającym posłuszeństwa, ale to nie znaczy, że Pantera nie ma swoich problemów. Na papierze czołg wygląda niemal idealnie. Porównując go z czołgami średnimi tego samego poziomu, rzadko kiedy ujrzymy statystykę lepszą u innych czołgów niż u tego. Spośród porównywanych czołgów tylko Comet ma wyższe obrażenia na minutę, a żaden nie ma wyższej penetracji. Prędkość pocisku osiąga zawrotne 945 m/s, celuje się na równi z innymi czołgami lub szybciej, jesteśmy w stanie osiągnąć historyczne 55 km/h, a nasz pancerz kadłuba pozwoli nam raz na jakiś czas odbić pocisk przeciwnika, ale tylko T-43 ma pancerz lepszy, bo posiada równe 75 milimetrów z każdej strony, a jedynie chiński T-34-1 posiada lepszy pancerz wieżyczki, który jest śmiesznie dobry. Okazuje się jednak, że czołg jest mało zwinny. Gdy nabierze prędkości nic go nie zatrzyma, jednak obieranie zakrętów i obrót wieżyczki zajmą najwięcej czasu.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
Rozmiar Schmalturm powoduje, że podstawa działa zajmuje ponad połowę powierzchni płyty

Zacznijmy jednak od samej góry, czyli wieżyczki czołgu. Są dostępne dwie, Późna wersja o oznaczeniu G (posiada ulepszoną więżę, która miała zapobiec rykoszetowaniu pocisków w kierunku kadłuba) lub wieżyczkę Schmalturm. Ta druga charakteryzuje się mniejszym frontem, pochylonymi pod kątem bokami, ale posiada nieco mniej pancerza. Jest to typowa wymiana grubości pancerza na rozmiar i kąty, a przy okazji miało ułatwić produkcję, chociaż wieża nigdy nie ujrzała boju. Dostępne są też trzy działa w dwóch kalibrach. Pierwszym jest KwK 42 L/70, który Pantera faktycznie miała na wyposażeniu, jednak wszystko poza podstawowy zestaw wykracza nieco poza realia. Zarówno działo 10,5 cm KwK L/28 jak i 7,5 cm KwK L/100 były planowane, ale nigdy ich nawet nie zaprojektowano. Pierwsze sprawia, że Pantera zamienia się w bardzo dużego Hetzera, duże obrażenia, ale niesamowicie niska penetracja, która nie przebije nic poza artylerią. L/100 zwiększa jednak penetrację i celność w stosunku do L/70 kosztem szybkostrzelności.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
Ostatnie chwile Crusadera, choć SP I.C. bez problemu przebija mój przedni pancerz chwilę później

Schodząc nieco niżej mamy kadłub. Ma on przednią płytę pochyloną pod kątem 45 stopni, której efektywna grubość wynosi 120 milimetrów. Niby jest to sporo, ale w praktyce frontalnie pancerz Pantery zostanie przebity przez niemalże każde działo VI poziomu, a V będzie potrzebował amunicji APCR. Boki i tył nie są prawie wcale opancerzone. Boki posiadają tylko 50 milimetrów pancerza, które zwiększa się do 70 na poziomie gąsienic. Tył posiada natomiast tylko 40, które jednak dzięki pochyleniu zostaje zwiększone do prawie 50 milimetrów. Najciekawszy jest bok i wspomniane schürzen. Zdziwiło mnie, że dospawane płyty widzimy na Panterze od samego początku, a nie jest to pierwsze ulepszenie, więc nie doświadczamy zupełnie Pantery Ausf. D, która była pierwszą wersją tego czołgu. Same płyty dodają jedynie 5 milimetrów pancerza, co nie powstrzyma pocisku większego niż pistoletowy, ale zapewnia dodatkową warstwę pancerza przeciwkumulacyjnego zmniejszając efektywność pocisków HE.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
StuG próbował staranować Panterę pędząc z górki, ale nie docenił masy tego czołgu

Jeszcze niżej znajduje się cały układ napędowy i jezdny. Pantera była napędzana silnikiem Maybach HL 230 P30, jednak w grze zaczyna z silnikiem HL 210 P30. Silnik wpływa tylko i wyłącznie na szybkość obrodu pojazdu, która zmienia się z żałosnej w nieco mniej żałosną. Jest to najwolniej obracający się średni czołg i to nie o mało. Kolejny czołg – Comet – obróci się o prawie sekundę szybciej i dzięki lepszemu stosunkowi mocy do masy będzie w stanie żwawiej ruszyć z miejsca. Pantera płaci za swój pancerz znacznie mniejszą mobilnością. Mimo bycia czołgiem średnim zachowuje się niczym ciężki. Będzie on mniej zwinny od AMX M4 mle. 45, czy IS-2, chociaż nadal pozostanie czołgiem znacznie szybszym. To połączenie sprawia, że jestem nieco zmieszany, jeśli chodzi o Panterę. Dostajemy czołg średni, który jest naprawdę dobry, gdy nic się do niego nie zbliża.

World of Tanks – Pz.Kpfw. V Panther (Pantera)
Nomonhan to całkiem dobra mapa dla Pantery – długie dystanse i dużo górek

Najlepsze moje gry spędziłem dziurawiąc z odległości wszystkie Centuriony, niszcząc kilka T-34 w różnych wersjach i atakując z flanki ciężko opancerzone niszczyciele czołgów. Każda walka na krótkim dystansie kończyła się raczej porażką, czy to po zniszczeniu, czy zwycięstwie, ale utracie większości punktów wytrzymałości. Pantera stoi jednak w idealnym miejscu w drzewku rozwoju. W tym miejscu gra pozwala nam wybrać czy będziemy dążyć do E 50 M na X poziomie, czy może jednak wybierzemy zamiast Pantery II Tygrysa II i zakończymy nasz rozwój na E 100. Radziłbym w tym miejscu pomyśleć, która klasa czołgów jest bliższa naszemu sercu, bo grając zarówno Tygrysem jak i Panterą w drugiej wersji, dla mnie wybór jest oczywisty. Pantera II jest tylko nieco lepsza od Pantery, a prawdziwa zabawa w tej lini czołgów zaczyna się dopiero na poziomie X z E 50 M.

Leave a Reply