Gra Recenzja

Recenzja The Talos Principle

The Talos Principle recenzja review

The Talos Principle to gra od kochanego przez wszystkich fanów Serious Sama Croteam. Jest to w zasadzie pierwsza w pełni wykonana gra nie będąca częścią wspomnianej serii i nie licząc pomniejszych tytułów z lat 90. The Talos Principle to zupełnie inna gra, ale czy jest udana?

The Talos Principle recenzja review
Początkowo łamigłówki będą uczyć nas poruszania się i orientacji w terenie, a nie złożonego rozwiązywania zagadek

The Talos Principle jest nieco jak The Witness, przy czym w drugiej grze rozwiązujemy zagadki na małych panelach i są to zagadki logiczne, a w The Talos Principle zagadki są znacznie większe. Musimy tutaj poruszać się po odgrodzonych kawałkach map, gdzie staniemy naprzeciw robotom, działkom strażniczym i barierom energetycznym. Sprawia to, że czasami możemy wpaść na inne rozwiązanie niż twórcy to wykombinowali, jednak zdarza się to rzadko. W kwestii zagadek warto jeszcze dodać, że twórcy wydają się uczyć nas na pierwszym poziomie tego, co możemy robić. Mamy przykładowo jeden poziom, gdzie naszym jedynym zadaniem jest uwięzienie trzech patrolujących kulek po przeciwnej stronie muru. Gdy już to zrobimy, to droga do klocka stoi przed nami otworem, a w późniejszych poziomach możemy spotkać bardziej złożoną implementację tego elementu łamigłówki. Wspomniany klocek jest elementem kolejnej łamigłówki. Zamiast kluczy, czy kodów, w grze otrzymujemy Tetramino, które musimy ułożyć w zamku bramy w taki sposób, żeby zająć wszystkie miejsca. Jest to dobra przerwa i urozmaicenie rozgrywki, która i tak nie jest nudna.

The Talos Principle recenzja review
Budowa poziomów zrodziła się z testów lokacji przygotowywanych pod Serious Sama 4

The Talos Principle mówi nam o sobie niewiele. Zaczynając grę mamy tylko możliwość wyboru, czy kamera będzie podążała za nami, czy widok będzie z pierwszej osoby. Szybko przechodzimy krótką orientację, jednak dowiadujemy się jedynie co mamy rodzić, a nie dlaczego. Słyszymy jednak głos, który mówi na siebie Elohim – bóg. Mamy powody twierdzić, że jesteśmy częścią jakiegoś testu sztucznej inteligencji, dopiero pobudzonej do życia i mającej się nauczyć czegoś o świecie. Elohim tłumaczy nam to, w jaki sposób świat działa, co mamy robić, czego mamy nie robić i uczy nas o sobie. Większość informacji będziemy jednak zdobywać ze źródeł nie będących pod kontrolą Elohima. Są to terminale bazy danych i tekst zakodowany w kodach QR. Pierwsze dają nam informacje o świecie ogólnie, dlaczego tam jesteśmy, jaki był cel tego wszystkiego. Tekst w kodach to zazwyczaj krótkie uwagi na temat elementu gry lub łamigłówki, zostały one pozostawione przez poprzednie wersje AI.

Zagadki z czasem będą wymagać od nas złożonego myślenia i używania wielu przedmiotów, czy nowo poznanych mechanik

The Talos Principle przypomina nieco The Turing Test. Mamy podobny styl łamigłówek przestrzennych, przy czym The Talos Principle chce ciebie zabić znacznie częściej. Mamy podobny styl narracji, przy czym w The Talos Principle jest on mniej bezpośredni. Generalnie The Talos Principle to coś z pogranicza The Turing Test i The Witness. Gra wygląda równie dobrze, modele są ładne, świat jasny i pełen barw, rzecz jasna poza miejscami gdzie jest ich umyślnie pozbawiony. Dźwięk także jest niczego sobie. Co prawda ilość efektów dźwiękowych i dialogów jest całkiem mizerna, jednak ich jakość stoi na najwyższym poziomie. Niestety jedynym problemem, który ma dźwięk jest implementacja. Elohim przemawia do nas z wnętrza naszej świadomości, a brzmi jakby stał nad nami i mówił do megafonu. Lepiej byłoby, gdyby wziąć przykład z Senuy i donośny dźwięk umieścić gdzieś daleko z tyłu za nami tak, żeby nadal było słychać w nim potęgę, ale był nieco przygłuszony.

Przedmioty takie jak kostka, czy pryzmat, musimy odblokować poprzez rozwiązywania konkretnych łamigłówek

The Talos Principle gra, która posiada zarówno historię, jak i wyzwanie. Łamigłówki przestrzenne trudne nie są, jednak ich liczba jest nieco przytłaczająca. 120 to liczba wysoka, a samo przejście poziomów zajmie około 6 godzin, jeśli wiemy co robić. Jeśli zaczniemy kombinować i eksplorować świat, to liczba godzin może pójść daleko w nastki lub nawet dziesiątki. Niestety gra na siłę chcę nam wmówić, że nasze czyny mają konsekwencje, próbując nas przekonać o różnych ścieżkach, jednak cała narracja Elohima wydaje się bzdurą. Do gry trzeba podejść jak do ładnie wyglądającej gry logicznej, która wielokrotnie sprawie, że pomyślimy „to było zaskakująco proste, dlaczego nie wpadłem na to wcześniej?”, a nie arcydzieła fabularnego. The Talos Principle zasługuje na uwagę każdego fana tego gatunku, tak samo jak wspomniany wcześniej The Turing Test i The Witness.



Gra została dostarczona przez Croteam

Recenzent spędził w grze 11 godzin, zdobywając 31 osiągnięć, ale nadal mając kilka poziomów do ukończenia i gwiazdek do zebrania

7.7
Dźwięk:
7
Grafika:
8
Rozgrywka:
8

Leave a Reply