Gra Recenzja

Powrót do Empire Bay – Recenzja Mafia II: Definitive Edition

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review

Mafia II była jedną z moich ulubionych gier wczesnych lat II dekady tego stulecia. W Mafii spędziłem wiele godzin, ale dopiero Mafia II sprawiła, że zatraciłem się w świecie gangsterskich porachunków, wyłudzeń, szybkich samochodów i zemsty. Teraz dzięki d3t i Hagar 13 w naszej kolekcji może znaleźć się remaster — Mafia II: Definitive Edition.

To tylko lifting

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review
Mafia II to gra, w którą nadal gra się dobrze, a teraz w dodatku zaczęła dobrze wyglądać. Męczą ją nadal błędy swojej starej wersji i pojawia się kilka nowych.

d3t to studio, które zajęło się pracą nad Mafią II, żeby mogło ukazać się ponownie na konsolach i PC. Jest jednak spory problem w postrzeganiu tej gry przez sporą część społeczności. d3t to studio, które zajmuje się głównie oprawą, toteż wspominają o zmianach w teksturach, istotnych zmianach w animacji twarzy, czy ulepszeniach efektów specjalnych. Z tego, co wiem, nie tykali oni kodu i nie naprawiali błędów, bo to, co było w Mafii II zepsute, nadal takie jest. Studio Hangar 13 spięło natomiast wszystko do kupy i upewniło się, że gra będzie działać. Mam wrażenie, że ludzie oczekiwali gry zrobionej od nowa, w takim samym klimacie, z taką samą fabułą i takimi samymi postaciami, a dostali Mafię II po liftingu. Kwestię tego, jak wszystko wygląda, poruszę jeszcze później, ale już na wstępie chciałbym, żeby wszystko było jasne. Mafia II: Definitive Edition to remaster, a nie remake. To bardziej takie Sleeping Dogs: Definitive Edition niż Resident Evil 3 i to widać. Mafia zapowiada się jak remake, ale też bym nie liczył, że grafiki promocyjne będą w jakikolwiek sposób odpowiadać rzeczywistości.

Powrót do gangsterskiego życia

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review, Mafia II
Sporo pracy włożono w pracę nad nowymi modelami postaci, poprawą wyglądu ich twarzy i emocjami, które na twarzy widać, ale nie każdą postać dopracowano. źródło

Już od samego początku, gdy odtwarzana jest pierwsza scena przerywnika filmowego widać, że coś jest inaczej. Nie mogłem do końca wykombinować, co się stało z grą, myślałem, że po prostu wyostrzono wszystkie grafiki, ale się myliłem. Okazuje się, że d3t nieco się napracowało nad aspektem wizualnym gry, chociaż nie są to zmiany w moim stylu. Zaczynając od tego, co rzuca się w oczy, każda postać jest teraz bardziej szczegółowa, w szczególności na twarzach, którym dodanie nieco rozdzielczości spowodowało, że każda ma dość mocno przeoraną twarz, jakby każdy przebył ciężki trądzik. Pory widoczne na twarzy są jak małe kratery, co nie nadaje twarzom naturalnego wyglądu. Polepszono jednak nie tylko to, ale i inne elementy, takie jak część animacji, czy też włosy. Ważnym elementem jest praca na wyrazem twarzy, które czasami były dość neutralne i nijakie, a teraz oddają sytuację, w której postać się znajduje. Twarze wyrażają teraz troskę, zmartwienie i złość w odpowiedni sposób. Niestety drastyczne zmiany dotyczą tylko głównych postaci, takich jak Vito i Joe, ale poboczne postacie mają tylko podciągniętą rozdzielczość twarzy i poprawione cieniowanie. Można też czasami odnieść wrażenie, że o niektórych postaciach d3t zapomniało, bo postać Henry’ego wydaje się ukończona tylko w połowie.

Witamy w Empire Bay!

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review, Mafia II
Modele miasto zostały także odświeżone, widać więcej szczegółów na na ulicach i chodnikach, ale niestety zamknięte wcześniej wnętrza nadal takie są. źródło

Pracowano także nad światem gry, co widać po ilości szczegółów, które teraz możemy dostrzec wokoło, szczególnie w pierwszych godzinach gry, gdy będziemy eksplorować Empire Bay w zimie. Mamy do czynienia z poprawioną geometrią niektórych obiektów, chociaż drzwi niektórych samochodów nadal mają dziwne kształty, większości powierzchni dano nowe, wyraźne tekstury, a także nieco zaśmiecono świat, dodając sporo czysto wizualnych elementów, takich jak kroki w śniegu. Od teraz będziemy mogli jechać drogą, na której zobaczymy każdą kostkę bruku, a na ścianach będzie można policzyć cegły. Pobawiono się też oświetleniem, które zostało prawie w całości zrobione od nowa, używając innych efektów niż w oryginalnej grze, jednak problemy ze światłem, które istniały w Mafii II, są obecne nadal. Mogą one wynikać z tego, jak silnik gry radzi sobie z wyświetlaniem światła, ale to tylko moja spekulacja. W każdym razie, podczas obracania kamery widać migające światła i to samo dotyczy świateł w oddali. Zauważono też, że częstym problemem w grze jest problem z ubraniami, które czasami zachowują się dość dziwnie, często są statyczne i widoczna jest mniejsza ilość szczegółów. Wiąże się to z zastąpieniem efektów PhysX z oryginalnej gry autorskimi efektami, które najwyraźniej nie wyszły. Na konsolach nie możemy z tym nic zrobić, ale na PC wystarczy usunąć kilka plików odnoszących się do modelu Vito i sprawa załatwiona.

Ale czy gra się dobrze?

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review, Mafia II
Zarówno kierowanie samochodem, jak i ruch oraz strzelanie zestarzały się, ale lepiej niż można by się spodziewać.

Jeśli widzieliście benchmarki gry, to można odnieść wrażenie, że będzie tragicznie. Na takich samych komputerach, z takimi samymi ustawieniami gra chodzi co najmniej o połowę gorzej, co widać po spadkach klatek na sekundę z okolic 200 do 100. Zakładam, że wiąże się to jednak ze zwiększonym obciążeniem podczas wyświetlania tekstur wysokiej jakości. Jaki to ma jednak realny wpływ na grę? Zasadniczo żadnego, bo ciężko będzie zauważyć w takiej grze jakąkolwiek różnicę. Czasami na Xboksie One X zdarza się jednak, że gra nieco zwolni i to wcale nie w miejscach, w których się sporo dzieje, tylko w konkretnych miejscach podczas jazdy samochodem. Całość wskazuje na to, że niewiele czasu poświęcono optymalizacji i dopracowaniu płynności gry, co zapewne wynika ze znacznego podniesienia minimalnych wymagań gry (RAM z 1,5GB do 6 GB, grafika z 256 MB do 2GB i procesor z 3GHz do 4x3GHz) oraz znaczną przewagą mocy obliczeniowej PS4 i XO nad X360 i PS3.

Co prawda dodatki są, ale…

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review, Mafia II
Wszystkie 3 DLC oferują rozbudowane fabuły, a Jimmy’s Vendetta oferuje niesamowitą różnorodność misji. Kradzieże, zabójstwa, zabójstwa, pościgi…

Odchodząc nieco od kwestii technicznych, warto zwrócić uwagę na dodatki, które są dostępne w grze, bo sprawę rozwiązano nieco inaczej niż zazwyczaj, zmieniając całą implementację dodatków. Co prawda dodatki fabularne, czyli The Betrayal of Jimmy, Jimmy’s Vendetta i Joe’s Adventures, dostępne są od samego początku z menu, to wszystkie dodatki dodające ubrania i samochody są odblokowane albo po ukończeniu gry, albo po osiągnięciu odpowiedniego momentu w fabule, który odpowiada tematycznie dodatkowi. Jedyny dodatek, który zawiera garnitur, frak i dwa szybkie samochody, który nie dostaniemy z grą w takiej, czy innej formie, wymaga od nas zalogowania się do konta My2K. Ponieważ nie mam konta My2K i nie planuję go założyć, będę raczej obrabowany z tego darmowego dodatku, ale zdobycie go to nie będzie problem, jeśli ktoś chce zdobyć najszybszy samochód w bazowej grze — Rollera GL300.

Mafia II to nadal dobra gra

Mafia II: Definitive Edition, Xbox One, recenzja, review, Mafia II
Jeśli Mafia: Definitive Edition będzie wyglądać w połowie tak dobrze, jak powyższa grafika, to będzie to zakup obowiązkowy, bo warto będzie kupić grę dla samych widoków.

Mafia II to gra, która trzyma się całkiem dobrze, a odświeżona wersja gry niewiele ustępuje niektórym tytułom, które wychodzą teraz. Dodatkowo rozgrywka, chociaż dość uproszczona jak na obecne standardy wyznaczane przez gry pokroju GTA V i Red Dead Redemption 2, nadal trzyma poziom i nie wydaje się tak toporna, jak GTA IV. Mafia II to dobra gra, która w wersji Definitive Edition dostarcza mi tyle samo radości co Sleeping Dogs: Definitive Edition, czyli nieco innej strzelanki w nieco innym klimacie. Warto też zauważyć, że jedyna konkurencja gry, która dzieje się w podobnych czasach i jest o rok młodsza, postarzała się niesamowicie, a Rockstar San Diego wydaje dość leniwym studiem w porównaniu do d3t i Hangar 13, jeśli porównamy odświeżoną wersję L.A. Noire i Mafia II: Definitive Edition. Czy warto zainteresować się Mafią II i całą trylogią? Na pewno, ale należy pamiętać, że odświeżono głównie grafikę w Mafii II i III, a grafiki promocyjne remastera oryginalnej Mafii dają nadzieje na porządny remake pokroju Resident Evil 3.



Grano na Xboksie One X

Gra została dostarczona przez Cenegę

8
Mafia II: Definitive Edition:
8

Leave a Reply