Gra Poradnik World of Warships

Jak celować w World of Warships: Legends?

World of Warships reklamowało się kiedyś tym, że miała być to gra akcji dla inteligentnych osób. Nie wystarczyło w niej, że masz szybkie palce. Tutaj liczy się strategia, wyczucie czasu i rozwaga. Ważne też jest celowanie. Tego akurat trzeba się nauczyć, bo o ile na pierwszych 3 poziomach da się celować “na czuja”, to później trzeba już to po prostu umieć. Tak działa celowanie w World of Warships: Legends!

Różnice na linii Konsola-PC

World of Warships
World of Warships na PC ma nieco bogatszy interfejs i więcej funkcji. Może kiedyś dotrą do World of Warships: Legends.

Wersje gier Wargaming.net na komputery osobiste często wyznaczają granice możliwości. Idealnie to widać w World of Tanks. Komputer ma lepsze wsparcie, więcej czołgów, bogatszą mechanikę. Konsole miały jednak lepsze funkcje powtórek, kampanie dla pojedynczego gracza, a przez długi czas gra na konsolach wyglądała lepiej. W World of Warships jest podobnie. Na PC jest więcej statków, poziomów, mechanik, etc. Różni się też podstawa walki, czyli celowanie. Możliwość zmiany kąta widzenia mapy na widok z lotu ptaka i lepsza gradacja siatki celowniczej, pozwalają na szybsze i precyzyjniejsze celowanie. Głównie wiąże się to z lepszymi możliwościami oceny kursu statku i obliczania wyprzedzenia. Legends także pozwala nam ocenić prędkość, kierunek i wyprzedzenie celowania, jednak wymaga to nieco więcej kunsztu i myślenia. Po przeczytaniu tego poradnika nie będziecie już musieli celować na czuja, a znajdziecie też kilka wskazówek dotyczących celowania i strzelania w World of Warships: Legends. 

Kierunek i prędkość

World of Warships: Legends
Kierunek i prędkość można ocenić za pomocą dymu z komina i fali na wodzie. Linia celowania też pomoże, bo pokaże nam, jak ustawiona jest rufa względem dziobu.

Prędkość i kierunek okrętów możemy ocenić, spoglądając w ich stronę. Kierunek określamy za pomocą fal, które pojawiają się przed lub za kadłubem statku. Jeśli płynie do przodu, to pojawiają się za. Jeśli płynie do tyłu, pojawiają się przed. Prędkość możemy ocenić na podstawie tego, jak prezentuje się dym z komina. Wiem, że to nie jest zbyt precyzyjne, jeśli jednak naoglądamy się wystarczająco okrętów, to łatwo rozpoznamy, czy statek płynie z maksymalną prędkością, czy może leniwie przemieszcza się w kierunku celu. Jest to ważne podczas celowania, ponieważ gradacja linii pomocniczych opracowana została dla celów poruszających się z prędkością 20 węzłów, a więc mniej więcej dla pancerników poruszających się z maksymalną prędkością. Zakładamy, że krążowniki poruszają się z prędkością 30 węzłów, a niszczyciele 35. Są to wartości mocno orientacyjne, które tak naprawdę mają znaczenie tylko do przedstawienia metody celowania. Jak już wiemy, jak przeciwnik się porusza, to musimy wiedzieć, jak daleko jest. 

Odległość i czas lotu pocisku

World of Warships: Legends
Odległość do celu i czas lotu pocisku widoczne są na dole po prawej i lewej stronie celownika. Początkowo będziemy musieli się troche skupić na tych wartościach.

Czas lotu pocisku i odległość do celu to akurat te parametry, które zostają nam podane na tacy. Są one wyświetlone przy celowniku i pokazują dokładnie to, co powinny. Jest to informacja, która powie nam, jak daleko jest nasz przeciwnik, ale może zdradzić też, w którym kierunku płynie, a także, kiedy wpłynie w nasz zasięg lub z niego ucieknie. Czas lotu pocisku to jednak ważniejsza informacja. Mówi nam, ile czasu upłynie od momentu wystrzelenia salwy do uderzenia w cel. Biorąc pod uwagę tę informację, celujemy nasze działa. Ustalamy odpowiednie wyprzedzenie, bierzemy pod uwagę kąt, pod którym względem nas płynie przeciwnik i możemy zaczynać celny ostrzał. Jak więc się celuje? Jest to zaskakująco proste, gdy już wiemy dokładnie, o co chodzi. 

Jak celować?

World of Warships: Legends
Gdy płynie pancernik, który znajduje się 6,5 sekundy od nas, to powinniśmy celować między pierwszym dużym (5 sekund) i drugim małym (7,5 sekundy) słupkiem.

W celowaniu ma nam pomóc horyzontalna linia, z której wychodzą pionowe kreski. Pionowe kreski skierowane ku górze mówią nam, że gdy będziemy z ich pomocą celować, a czas lotu pocisku wynosi 5/10/15 sekund, to trafimy w cel poruszający się z prędkością 20 węzłów. Jest to standard dla pancerników. Krążowniki mają mnożnik 1,5, a niszczyciele 2. Czyli, gdy krążownik jest od nas 5 sekund lotu pocisku i płynie z maksymalną prędkością, to celujemy w drugą linię pomocniczą (linie dolne), która reprezentuje 7,5 sekundy lotu pocisku. 5×1,5=7,5. Jeśli przeciwnik płynie w naszym kierunku, to celujemy przed nim, jeśli się oddala to za nim. Ukosy są bardziej problematyczne i wymagają nieco doświadczenia. Ja próbuję zawsze skrócić linię celowania o tyle, o ile odchylam się w górę lub w dół. Przyjemne jest, gdy swoim celnym ostrzałem na odległości 12 km niszczysz jedną salwą uciekającą Omahę, bo udało ci się zaliczyć kilka cytadel. 

Gdzie celować w World of Warships?

World of Warships: Legends
Tylko cytadela gwarantuje szybkie zniszczenie okrętu wroga. Należy celować w linię wody w centrum statku i pod wieżyczkami. Pancerz jest tam niestety najgrubszy.

Opancerzenie statków to temat na książkę. Wpływ trajektorii lotu pocisku na potencjalne uszkodzenia także. Ogólna zasada jest natomiast taka. Pociskami przeciwpancernymi celujemy najczęściej w centralną część statku. Znajdują się tam cytadele. Są to mocno opancerzone fragmenty kadłuba, które zawierają krytyczne dla statku podzespoły, a trafienie w nie powoduje niesamowite obrażenia. Można także celować pod wieżyczki, co też daje możliwość zwiększenia obrażeń poprzez trafienie magazynu amunicji. Celujemy natomiast w linię wody lub nawet nieco niżej. Sprawi to, że więcej pocisków trafi nisko w burtę, co jest naszym celem. Niszczyciele to jedyne statki, które nie mają cytadel. Pociskami HE celujemy w sekcje statku. Dziób, nadbudówka i rufa mogą płonąć jednocześnie, jednak nie może wybuchnąć więcej niż jeden pożar w danej sekcji. Pociskami HE trzeba więc zasypać przeciwnika tak, żeby każda sekcja stanęła w płomieniach. 

Wiesz, że można przyjść za dużo obrażeń?

World of Warships: Legends
Uszkodzony T-61 dość mocno oberwał i jego dziób i rufa są wysycone. Środek statku nie jest. Niestety w jego przypadku niewiele to zmienia.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Pływając w grze, możecie czasami zobaczyć, że niektóre sekcje statków są ciemniejsze od reszty. Oznacza to wysycenie obrażeniami. Teoria jest taka, że każda sekcja statku ma swoją pulę obrażeń, które są konwertowane na obrażenia zadawane statkowi. Jeśli dana sekcja nie ma już obrażeń, to przekazuje tylko 16,5% lub 10% obrażeń okrętowi. Jeśli więc okręt ma ciemne sekcje, to należy celować w inną jego część. Oczywiście obrażenia od podtopienia i ognia nadal są liczone normalnie, więc jeśli twoją jedyną nadzieją jest pożar, to śmiało, możesz tam strzelać. Może działać to na korzyść okrętów, które mają działa dziobowe. Nie dość, że cały potencjał obrażeń jest dostępny, gdy jesteśmy frontem do przeciwnika, to potencjalnie istnieje limit obrażeń, które możemy przyjąć. 

Teren nie zawsze jest przeszkodą

World of Warships: Legends
Nawet, jeśli cel jest schowany, to jesteśmy w stanie w niego trafić w uwagi na trajektorię lotu pocisków. Warto o tym pamiętać, gdy ucieka nam uszkodzony przeciwnik.

Na koniec dodam jeszcze, że nie zawsze, gdy nie widzimy przeciwnika, to nie możemy go trafić. Jest to oczywiste w kwestii dymu, kiedy czasami warto wysłać w niego kilka torped i salw. Przeciwnik w dymie nie widzi ciebie, jeśli ty go nie widzisz. Nie jest to natomiast oczywiste, gdy mówimy i wyspach. Gdy naciśniemy lewy analog, możemy kupić się na przeciwniku. Oznacza to tyle, że celujemy względem jego statku. Pokaże nam się pomoc przy torpedowaniu, ale także działa są wycelowane tak, żeby trafić przeciwnika. Jeśli przeciwnik nagle wpłynie za wyspę, to nie celujemy w nią, tylko nadal w przeciwnika. Wtedy wystarczy odpowiednie wyprzedzenie i jeśli przeciwnik nie zmienił kursu, to bez problemu go trafimy. Pociski przelecą nad wyspą, lądując w pokładzie przeciwnika. Niestety/na szczęście pokładzie, bo działa to tylko blisko maksymalnego zasięgu dział. Tylko wtedy uzyskamy odpowiednią trajektorię lotu pocisków. Przeciwnik może czuć się bezpiecznie, ale tak nie jest! 

Proste, co?

World of Warships: Legends
Znajomość sposobu celowania w grze pozwoli nam zdobyć całkiem porządne pieniądze i całkiem sporo doświadczenia. Takie ekrany podsumowujące grę ogląda się przyjemnie.

Celowanie w World of Warships nie wymaga wiele. Nieco zrozumienia podstawowych mechanik rozgrywki, nieco wyczucia i odrobinka doświadczenia. Jeśli zaczniecie celować w ten sposób, który opisałem, znacznie poprawi się wasza celność i zapewne zarobicie nieco więcej. Celowanie to jednak nie wszystko i nawet najlepsi gracze nie mogą wiele zrobić samemu. Torpedowanie jest jeszcze istotnym tematem, szczególnie dla niszczycieli i Leandera, ale to też jest temat rzeka. Może nie samo wystrzeliwanie torped, ale taktyka, różnice między rodzajami torped i kiedy posyłać torpedy w dym (zawsze!). Konwencjonalne celowanie jest znacznie prostsze. Każda kreska ku górze to 5 sekund czasu lotu. Dla pancerników mnożnik wynosi 1, dla krążowników 1,5, a dla niszczycieli 2. Zasuwa niszczyciel, do którego jest 5 sekund, celujemy na drugą długą kreskę. Trafiony, zatopiony.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.