Gra Poradnik

Fallout 76 – Build Bloodied Unarmed

Fallout 76 to gra, która nie mogła uchronić się przed tym, co typowe dla niemalże każdej gry online. Buildy, czyli konkretne zestawy wyposażenie i umiejętności są także tutaj. Jednym z najbardziej ryzykownych, wymagających sporo przygotowania i jednocześnie najsilniejszych jest build Bloodied. Powiem wam, co to jest i dlaczego warto.

Po co buildy?

Fallout 76 nie różni się wiele od innych gier Bethesdy. Możesz grać dokładnie tak, jak chcesz. Jak jednak zauważyłem w Skyrimie, buildy są istotną rzeczą, jeśli gra ma stać się szybsza i przyjemniejsza, a ty chcesz osiągnąć kolejny poziom wtajemniczenia. Generalnie się dwa typy buildów z uwagi na zdrowie (Bloodied i Full Health), trzy ze względu na pancerz (Armored, Unarmored, Power Armored) i po jednym dla każdego typu broni. Niezależnie od tego, który nas interesuje, zawsze pozwalają one osiągnąć wysokie obrażenia, wysoką odporność na obrażenia i często szereg innych bonusów, jak chociażby niewidzialność czy wysoki skok. Buildy są jednak domeną doświadczonych graczy, którzy chcą w Fallouta pograć nieco dłużej, bo wymagają one sporo czasu i zasobów. Ja ostatnio spróbowałem stworzyć build, w którym noszę pancerz, polegam na niskim zdrowiu i dodatkowo walczę wręcz, główni „bez broni”. Mój build to Bloodied Unarmed.

Bloodied

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
Po dołączeniu do losowej drużyny, okazuje się, że jeden z graczy też używa buildu Bloodied. To otwiera wiele możliwości, między innymi pozwala użyć Strange in Numbers.

Jeśli dane ci było grać w Fallouta 76, na pewno rzuciło ci się w oczy, że niektórzy gracze mają niesamowicie dużo obrażeń od radiacji, niski poziom zdrowia i nic z tym nie robią. Są to właśnie osoby, które wykorzystują build typu Bloodied. Bloodied to legendarny efekt pierwszego poziomu na broni, który dodaje mniej więcej tyle obrażeń, ile brakuje nam życia, czyli mając do 5% zdrowia, dostajemy 95% premii. Nie jest to jednak jedyna rzecz. Build wykorzystuje też legendarny efekt Unyielding, który daje +3 do wszystkich S.P.E.C.I.A.L. (poza E), jeśli mamy mniej niż 20% zdrowia. Dodatkowo są perki takie jak Nerd Rage (+40% odporności, +20% obrażeń, +15% regeneracji AP poniżej 20% zdrowia) i Serendipity (45% szansy na uniknięcie obrażeń poniżej 35% zdrowia), które mają związek z niskim zdrowiem. Do tego kilka kolejnych perków, które zwiększają przeżywalność i porządny pancerz, a niemalże nic nie jest w stanie nas ruszyć.

S.P.E.C.I.A.L.

Jeśli teorię mamy już za sobą, czas przyjrzeć się S.P.E.C.I.A.L. Trzeba tutaj zainwestować dużo w siłę (S), zręczność (A) i szczęście (L). Pozwoli to na wyposażenie podstawowych perków, które tworzą ten build. Pozostałe atrybuty mają pomniejsze znaczenie i służą jako atrybuty na cele kart pomocniczych.

AtrybutPunkty
Strength15
Perception1
Endurance7
Charisma4
Intelligence3
Agility15
Luck11

Karty

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
W zależności od twojego zasobu kart, można trochę pokombinować. Szczególnie, jeśli chodzi o Charyzmę i Percepcję.

Karty perków i legendarne są istotną częścią buildu. Jeśli chodzi o normalne perki, to build skupia się na zwiększeniu zadawanych obrażeń i na przeżywalności. Brakuje tutaj kart użytkowych, więc jeśli lubisz targać ze sobą kupę amunicji i jedzenia, to pojawią się problemy. Karty są najczęściej dość konkretne, chociaż pozostaje nieco miejsca na zmiany.

Strength (S)

Tutaj jedyną zmianą może być tak naprawdę tylko Iron Fist. Jeśli chcemy użyć broni jednoręcznej albo oburęcznej, trzeba kartę wymienić na którąś z kart Gladiatora albo Sluggera. Pozostałe karty zapewniają przyjemną premię do przetrwania i pozwalają ignorować pancerz podczas walki z robotami i insektami (Incisor), co jest najcięższym elementem gry. Martial Artist pozwala też atakować szybciej, co idealnie łączy się z legendarnym efektem broni i takim samym działaniu.

PerkPoziomEfekt
Barbarian3Każdy punkt siły dodaje +4 do odporności na obrażenia (max. 80)
Blocker3-45% obrażeń od ataków wręcz przeciwnika
Incisor3Ataki wręcz ignorują 75% pancerza
Iron Fist3Ataki pięściami zadają dodatkowe 20% obrażeń
Martial Artist3Bronie do walki wręcz ważą -60% i wymachujesz nimi 30% szybciej

Perception (P)

Jeśli chodzi o Percepcję, to nie ma tutaj wielkiego pola do popisu. Mając do wykorzystania tylko jeden punkt, trzeba żonglować kartami, zależnie od potrzeb, a kilka ciekawych kart tutaj jest. Moje propozycje to:

PerkPoziomEfekt
Exterminator1Ataki ignorują 25% pancerza insektów
Grenadier1Materiały wybuchowe mają dodatkowe 50% zasięgu rażenia
Glow Sight1Dodatkowe 20% obrażeń przeciwko przeciwnikom z prefiksem “Glowing”

Nie są to oczywiście jedyne ciekawe perki, jednak te wydają mi się najbardziej przydatne w codziennym życiu. Exterminator się przydaje, bo insekty są zawsze problematyczne, a Glow Sight pomaga z masywnymi obrażeniami, które świecące potwory nam zadają, więc obie karty mogą się przydać. Aha, Grenadier. Dlaczego? Otóż działa on idealnie z legendarną kartą Exploding Palm, która ma szansę spowodowania eksplozji, gdy walczymy pięściami.

Endurance (E)

W przypadku wytrzymałości mamy więcej pola do manewru, ale nadal nie jest to jeden z głównych atrybutów. Nie zależy nam na wysokim zdrowiu, więc można tutaj zainwestować jedynie w kilka kart, które poprawiają komfort życia. Jedynie Radicool ma przyjemny efekt zwiększania siły wraz z zyskiwanym napromieniowaniem.

PerkPoziomEfekt
Fireproof3-45% obrażeń od ognia i eksplozji
Ghoulish3Wraz z napromieniowaniem wzrasta leczenie (1,5 HP za 1 RAD)
Radicool1Wzrost Siły (S) do +5 wraz z ilością napromieniowania

Tutaj są dwa perki, którymi można pożonglować. Fireproof i Ghoulish można wymienić, jeśli nie czujesz potrzeby ich posiadania. Ja używałem też kombinacji Iron Clad (5) i Chem Fiend (1), ponieważ daje to nieco więcej odporności w walce i efektywności chemii, gdy rady nie były problemem. Fireproof też jest dość kontrowersyjnym perkiem. O ile obrażenia od eksplozji są dość istotne, to ogień spotykamy tylko w kilku przypadkach. Perk może być całkowicie niepotrzebny, jeśli eksplozje nie są problemem.

Charisma (C)

Charyzma to jeden z tych atrybutów, który dla mnie mógłby nie istnieć. Jeśli nie czujesz, że Charyzma to twój konik, to można te punkty przerzucić w inne miejsce. Nie zmienia to jednak faktu, że jest tutaj kilka ciekawych perków.

PerkPoziomEfekt
Strange in Numers1Pozytywne efekty mutacji są 25% silniejsze, jeśli w drużynie są zmutowani gracze
Tenderizer3Zaatakowany przeciwnik otrzymuje +10% obrażeń (max. +40%) przez 10 sekund

Strange in Numbers daje ciekawy efekt wzmocnienia mutacji, jeśli w drużynie są inne zmutowane osoby, z czym raczej nie będzie problemu. Minusem karty jest jednak błąd, który usuwa pozytywne efekty, gdy z drużyny znikną zmutowane osoby. Należy wtedy usunąć kartę i zastosować ją ponownie, co przywróci jej działanie. Dodatkowo Tenderizer pozwala na znaczne wzmocnienie obrażeń, które przydaje się w walce ze szczególnie silnymi przeciwnikami, takimi jak Schorchbeast.

Intelligence (I)

Inteligencja ma istotne zastosowanie podczas gry, gdyż zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia i pozwala budować lepsze bronie, pancerze i modyfikacje. Tutaj jednak służy tylko po to, żeby wyzwolić szał nerda. Naszym celem będzie więc sprowadzenie naszego życia poniżej 20% i wykorzystanie nowo nabytych odporności i obrażeń, żeby szybko pozbyć się przeciwników, co jest istotą Bloodied.

PerkPoziomEfekt
Nerd Rage!3Gdy <20% HP, o 40 wzrasta odporność na obrażenia, o 20% obrażenia i o 15 regeneracja AP

Agility (A)

Zwinność jest drugim najważniejszym atrybutem, który można mieć w tym buildzie. Bloodied w sporej części bazuje atakach z wykorzystaniem V.A.T.S. i unikach. Jedno i drugie umożliwiane jest przez wysoką zwinność. Wykorzystane perki to:

PerkPoziomEfekt
Adrenaline5+10% obrażeń (max. +60%) na 30 sekund po każdym zabójstwie
Evasive3Każdy punkt A dodaje +3 (max. +45) odporności na obrażenia i energię
Moving Target1+15 odporności na obrażenia i energie podczas sprintu
Gun Fu3Podczas ataku w V.A.T.S. kolejne cele otrzymują +10%, +20% i +30% obrażeń
Action Boy/Girl3AP regenerują się 45% Szybciej

Korzystając z 15 punktów Zwinności, kluczowe są Adrenaline, Action Boy/Girl i Evasive, które pozwalają na większą wytrzymałość, większe obrażenia i szybszą regenerację AP. Pozostałe Perki są pomocnicze. Moving Target pozwala na zbliżenie się do przeciwnika z dużą prędkością i ponoszenie w tym czasie mniejszych obrażeń. Gun Fu pozwala natomiast na jednokrotne automatyczne przełączenia na nowego przeciwnika w V.A.T.S. i zadanie mu nieco większych obrażeń. To jest jednak perk, który można bez większych problemów zamienić na coś innego. Może Marathoner?

Luck (L)

Szczęście to atrybut, którego natomiast nie doceniałem. Przez długi czas wydawał mi się zupełnie niepotrzebny i nie inwestowałem w niego. Okazuje się jednak, że ma sporo ciekawych perków, które pozwolą wyjść z niejednej opresji.

PerkPoziomEfekt
Bloody Mess3+15% obrażeń
Serendipity3Gdy HP jest poniżej 35%, masz 45% szansy na uniknięcie obrażeń
Ricochet3Masz 18% szansy na odbicie obrażeń dystansowych w kierunku przeciwnika
Starched Genes2RadAway nie usuwa mutacji, ale nie możemy zdobyć nowych

W szczęściu chodzi głównie o przetrwanie, a dodatkowe obrażenia to miły bonus. Kluczowy jest też perk Starched Genes, który pozwala nam zachować pożądaną pulę mutacji, których jest całkiem sporo. Serendipity i Ricochet są genialnymi perkami, których aktywację widać wielokrotnie podczas każdej rozgrywki. Dodatkowe obrażenia od Bloody Mess może nie są ogromne, ale na pewno nie zaszkodzą! Nie ma tutaj zbyt wiele miejsca na zmiany. To zresztą i tak są najlepsze perki, które Szczęście ma do zaoferowania!

Legendarne Perki

Legendarne perki to ciężka sprawa. Pierwsze miejsce odblokowujemy po zdobyciu 50 poziomu, a ostatnie, gdy osiągniemy poziom 300. Jest to bardzo duża różnica poziomów. Musimy więc wybierać je, myśląc o przyszłości. Dla mnie lista jest następująca:

Legendarny perkEfekt
Master Infiltrator+3 do otwierania zamków i +3 do hakowania.
SiłaDodaje +1 do siły i +1 do punktów perków siły (max. 15)
Exploding PalmSzansa na spowodowanie wybuchu podczas ataku pięścią
Taking One for the TeamPrzeciwnicy otrzymują dodatkowe obrażenia, jeśli jesteś w drużynie
Collateral DamagePrzeciwnicy mają szansę na wybuchnięcie, gdy są zabicie w walce wręcz
Funky DudsDodatkowa odporność na truciznę, jeśli masz na sobie zestaw pancerza

Legendarne perki to w zasadzie nadal nowość, a spora część graczy nie doczeka więcej niż jednego, czy dwóch. Są one jednak bardzo potężnymi pasywnymi umiejętnościami. Dla mnie ważny jest na przykład Master Infiltrator, który zupełnie eliminuje potrzebę posiadania kart odpowiadających za hakowania i otwieranie zamków. Karta pozwala swobodnie eksplorować świat, niezależnie od buildu, który mamy. Siła pozwala natomiast na zwiększenie obrażeń w walce wręcz, a Exploding Palm idealnie współgra z Grenadierem, gdy atakujemy przeciwników wręcz. Taking One for the Team działa niemalże jak Tenderizer, jednak musimy mieć członków drużyny i przeciwnik musi nas atakować, co znacznie ogranicza możliwości. Collateral Damage działa niemalże jak Exploding Palm, jednak kartę aktywuje nie atak, a śmierć. Funky Duds natomiast broni przed trucizną, która jest obecnie plagą Daily Opsów.

Mutacje

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
Przepisy na serum kosztują po 20 tysięcy, ale wielu graczy sprzedaje gotowe mikstury. Czasami trafi się jedna osoba ze wszystkim, a czasami trzeba się nieco naszukać.

Mutacje to prosta sprawa. Ładujemy wszystko, co jest przydatne, ma nieznaczące efekty uboczne i to, co może być zabawne. Na liście jest 9 mutacji, którymi warto się zainteresować:

MutacjaEfektSkutki uboczne
Adrenal ReactionIm niższe HP, tym więcej obrażeń (max. +50%)-50 HP
CarnivoreJedzenie mięsa ma podwójne efektyJedzenie roślin nie ma efektów
ChameleonNiewidzialność, gdy nie masz na sobie pancerzaMusisz stać w miejscu i nie atakować
Grounded+100 odporności na energię-50% obrażeń od energii
Marsupial+20 maksymalnego obciążenia, większa wysokość skoku-4 do Inteligencji (I)
Speed Demon+20% szybkości poruszania się i przeładowania+50% głodu i pragnienia w ruchu
Talons+25% obrażeń pięściami, obrażenia od krwawienia-4 do Zręczności (A)
Twisted Muscle+25% obrażeń w walce wręcz, szansa na uszkodzenie kończyn-50% celności broni palnych
Unstoppable IsotopeSzansa na wybuch atomowy, gdy otrzymasz obrażenia w walce wręczMałe obrażenia od wybuchu

Nie wszystkie mutacje trzeba mieć. Są jednak takie, które mają istotne znaczenie. Pominąć można Unstoppable Isotope, Marsupial, Chameleon i Carnivore, bo są one przydatne, jednak bez większego znaczenia dla buildu. Szczególnie dotyczy to mutacji Chameleon, którą można mieć dlatego, że nie ma negatywnego efektu. Pozostałe muszą jednak być. Twisted Muscle, Talons i Adrenal Reaction pozwolą na wielkie zwiększenie obrażeń, odejmując nam nieco życia i upośledzając nieco nasze umiejętności strzeleckie. Grounded pozwoli nam zyskać wielką ochronę przed tymi cholernymi robotami, a Speed Demon pozwoli dorwać każdego znacznie szybciej. Dodatkowo Speed Demon dostało delikatny buff, bo głód i pragnienie nie mają już negatywnego efektu, pozostał im tylko pozytywny.

Broń

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
Zdobycie broni z efektem Bloodied nie jest trudne, problemem zaczyna być cały zestaw. Zawsze czegoś brakuje!

Broń to już znacznie prostsza kwestia. W zasadzie, jeśli mowa o buildzie Unarmed, to są trzy dobre bronie, które spełniają warunki wysokich obrażeń i faktycznie nie są klasyfikowane jako broń jednoręczna. Mowa tutaj o Gauntlet, Deathclaw Gauntlet, Moleminer Gauntlet, Bear Arm, Death Tambo i Power Fist. Każda z tych broni się nada, chociaż najwyższe obrażenia ma Deathclaw Gauntlet z modyfikacją pozwalającą na dodatkowy pazur. Gauntler i Power First mają jednak swoje zalety. Power First pozwala na zadawanie obrażeń od ognia (Heating Coil) i zwiększoną penetrację (Puncturing), a Gauntlet pozwala na dodatkowe obrażenia od prądu (Shock Pads). Którekolwiek z tych trzech pozwoli na osiągnięcie genialnych efektów, ale na początek wystarczy niemalże równie dobre Moleminer Gauntlet.

Bazowa broń to jednak nie wszystko. Potrzebujemy tytułowej broni Bloodied. Najlepszym sposobem na zdobycie jej wydaje się nowy system modyfikacji broni, gdzie możemy wydać Legendarne Rdzenie i Legendarne Moduły, żeby nadać naszej broni legendarne efekty. Na pierwszym poziomie interesuje nas Bloodied, które zwiększa obrażenia o nawet 95%, gdy nasz poziom zdrowia spadnie poniżej 5%. Nas jednak interesują okolice 20% życia i +80% obrażeń. Na drugiej gwiazdce najlepszą opcją jest Melee Speed, co pozwala na atak szybszy o 40%. Na trzeciej gwiazdce +1 do siły. Dla mnie taki zestaw jest idealny. Na razie nie mam go na żadnej z moich ulubionych broni, ale 2/3 już się zdarzało.

Pancerz

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
Tworząc pancerz, chodzi nam jedynie o Unyielding. Późniejsze zmiany pancerza powinny odejść na dalszy plan. Stworzony nadmiar przedmiotów można sprzedać graczom lub wymienić.

Okazuje się, że od pewnego czasu chyba najlepszym pancerzem jest zestaw Secret Service. Niestety kosztuje on kilka tysięcy sztabek złota w skarbcu Schronu 79. Warto jednak go zdobyć, bo już dwa elementy z zestawu potrafią zdziałać więcej niż niejeden cały zestaw. Plusem jest to, że jest tani w naprawie, a kupujemy plany, których wykonanie też nie jest drogie. Każdy wykonany element jest natomiast legendarny z losową ilością gwiazdek i efektami. Celować będziemy w Unyielding na pierwszej gwiazdce (+3 do wszystkich cech, poza wytrzymałością, jeśli poziom zdrowia spadnie poniżej 20%). Na drugiej chcemy +1 do Siły. Trzecia to natomiast cokolwiek, ale zawsze miłe jest zmniejszenie zużycia pancerza, które oferuje efekt Durability, który zmniejsza je o 50%.

Jeśli chodzi o modyfikacje pancerza, to warto zainwestować kolejne kilka tysięcy w modyfikację Buttressed i Ultra-light, co zwiększy zarówno wytrzymałość i ochronę pancerza, a także zmniejszy jego wagę. Przy okazji warto zainwestować w Secret Service Underarmor i jego modyfikację Shielded, która zapewni między innymi +4 do Siły.

Efekt

Fallout 76, Unarmed Bloodied build
Mutacje to ciekawa sprawa. Początkowo myślałem, że negatywne efekty będą odczuwalne, ale nie są!

Docelowym efektem, który chcemy uzyskać, jest niezniszczalność. Wysokie odporności oferowane przez pancerz i perki, połączone z szansą uniku oferowaną przez karty ze Szczęścia, pozwalają nam właśnie to osiągnąć. Po napromieniowaniu się do poziomu, gdzie zostaje nam tylko 20% zdrowia, zyskujemy znaczne ilości siły, wielkie dodatkowe obrażenia i jeszcze więcej wytrzymałości! Widziałem osoby, które potrafiły mieć po kilkadziesiąt punktów siły (sam pancerz powinien nam dać około 20), co oznacza kilkaset procent dodatkowych obrażeń. Jak zacząłem budować ten build, to we wczesnych fazach, gdy jeszcze biegałem z pełnią zdrowia, zadawałem około 800 punktów obrażeń losowym przeciwnikom. W przypadku robotów nieco to spadało, niektóre Super Mutanty też się opierały, ale nie zmienia to faktu, że wystarczyło kilka uderzeń, żeby padły. Podczas mojego pierwszego starcia ze Scorchbeast poradziłem sobie, gdy tylko bestia wylądowała, a ludzie potrafią z użyciem Bloodied pokonać Scorchbeast Queen, czyli ostatecznego bossa gry.

Unarmed to jednak niejedyna słuszna wersja Bloodied. Równie dobrze ludzie radzą sobie, używając ciężkich broni, broni dwuręcznych i standardowej broni palnej. Niektórzy dorzucają do tego pancerz wspomagany, jednak nie działa on akurat w przypadku Unarmed. Kto, co lubi. Stresuje cię mała ilość punktów życia? Jest masa buildów, które bazują na pełni zdrowia, a część perków aż sama chce do tego doprowadzić, regenerując zdrowie i usuwając napromieniowanie. Fallout 76 to gra, w której jest naprawdę wiele swobody, przez co warto się zainteresować tworzeniem buildów, jeśli macie tyle czasu i wytrwałości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.