Gry TOP 5

TOP 5: Jakie osiągnięcia POWINNY być

Osiągnięcia

Jakiś czas temu pisałem o tym, jakie osiągnięcia nie powinny być. Teraz czas na przeanalizowanie drugiego końca spektrum. Czas na osiągnięcia, jakie powinna mieć każda gra!

Osiągnięcia są ważną częścią doświadczenia związanego z platformą Xbox. Począwszy od 2005 roku osiągnięcia zapanowały nad graczami. Były idealnym pomysłem. Za pomocą osiągnięć możesz graczom pokazać gra w grę można zagrać, zmotywować do zrobienia czegoś, zachęcić do skorzystania z jakiejś usługi, czy wynagrodzić gracza za coś nietypowego lub głupiego. Z czasem osiągnięcia zostały zaimplementowane na każdej innej platformie zajmującej się kreowaniem społeczności graczy. Między innymi macOS/iOS, PlayStation i Steam dołączyły do Xboksa z mniejszym lub większym sukcesem. Ostatecznie większym lub mniejszym sukcesem cieszą się osiągnięcia, niezależnie od platformy, a to jest lista najlepszych typów osiągnięć, które można zaimplementować.

5 – Osiągnięcia z ciekawymi napisami lub opisami

Jak za pierwszym razem analizowałem króciutką listę osiągnięć w Hawken nie zwróciłem uwagi na nic szczególnego. Dopiero podczas rozgrywki zauważyłem, że jedno osiągnięcie wymaga zmiażdżenia… duszy? Dokładnie, twórcy gry popisali się radosną twórczością podczas projektowania jednego osiągnięcia z zestawu dwunastu dostępnych w grze. Reszta jest dość tragiczna, bo w zasadzie mówi co gracz ma zrobić, to jedno natomiast mówi, że „Eliminate an enemy mech by landing on top of it, crushing its robot soul.” Fajnie jest zobaczyć, że z osiągnięciami można się dobrze bawić i nie muszą być powiązane tylko z fabułą i liczbą zabitych leżących gdzieś daleko za nami.

Osiągnięcia Xbox Top

Poza osiągnięciami związanymi z ciekawymi opisami, ale niewymagającymi niczego szczególnego są jeszcze osiągnięcia, które można zdobyć zupełnie przez przypadek i wtedy zaczynamy się zastanawiać co się właściwie stało. Miałem tak z „I Swear! I did it by mistake!” podczas gry w Lollipop Chainsaw. Osiągnięcie jest za zajrzenie pod spódniczkę Juliet, co można zrobić na wiele sposobów, a większość graczy, który nie polują na to osiągnięcie zapewne dostanie je podczas wykonywania przez Juliet akrobacji na głowie zombie. Było to coś niesamowitego i błyskotliwego. Nie dziwię się, że to osiągnięcie zostało nagrodzone na TrueAchievements w 2012 roku mianem najoryginalniejszego osiągnięcia i tego, które posiada najlepszą nazwę.

 Osiągnięcia Xbox Top


4 – Stackujące się poziomy trudności

To jest problem niektórych wczesnych i współczesnych, ale nieprzemyślanych gier. Poziom trudności, za ukończenie gry na na najwyższym zawsze powinna być przyznawana nagroda za ukończenie gry na niższych poziomach trudności. To powinna być generalna zasada, jeśli ukończysz grę na poziomie X, to każdy wcześniejszy jest gratisem. Gry takie jak Hitman: Blood Money zupełnie to pominęły, więc ukończenie gry w 100% wymaga od nas ukończenia jej aż 4 razy. Co prawda wydłuża to czas rozgrywki, ale chyba wolałbym 30 godzin nowej zawartości niż powtarzanie wszystkiego w kółko. Rozumiem, że w grach jak Alan Wake, gdzie ukończenie gry na niższym poziomie trudności jest wymagane do odblokowania wyższego, nie może to się stać, ale jeśli gra oferuje nam wybór, zazwyczaj ostrzegając nas przed jego konsekwencjami, to powinna uznać, że jeśli skończyliśmy grę na poziomie „nie przeżyjesz tego doświadczenia”, to dostaniemy też osiągnięcie za „spacerek po parku”. Niestety czasami tak nie jest.

Osiągnięcia Xbox Top


3 – Osiągnięcia za znaczące przedmioty kolekcjonerskie

Przedmioty kolekcjonerskie to zawsze problematyczna kwestia. Można je zrobić dobrze, ale zawsze jest bardzo łatwo skopać. Pamiętacie flagi z Assassin’s Creed? Piórka z drugiej odsłony? Laptopy z różnych Call of Duty? No właśnie, po co je w ogóle zbierać? Można jednak zrobić takie przedmioty kolekcjonerskie, które mają znaczenie, na przykład fabularne. Nagrania audio w każdym Bioshocku są na wagę złota. Jasne, że bez nich gra też jest całkiem fajna, ale dodają one nieco głębi fabule, zaczynamy rozumieć jakie motywy kierują ludźmi, który mieli wizję lepszego świata, dlaczego zaczęli ją realizować i dlaczego, wydawałoby się wbrew logice, ostatecznie należy ich powstrzymać.

Osiągnięcia Xbox Top

Jeśli jednak przedmioty kolekcjonerskie nie mają znaczenia dla fabuły, to trudno coś ciekawego wymyślić. Bethesda wymyśliła, że da nam dobry powód do zbierania bobbleheadów, które są promocyjnymi figurkami z limitowanej serii wyprodukowanej przez Vault-Tech. W grze Fallout 3 znajduje się ich 20. Każda przypisana jest do odpowiedniej statystyki i podnosi S.P.E.C.I.A.L. o 1 punkt oraz każdą z 13 umiejętności o 10 punktów. Jest to niesamowicie istotne, szczególnie gdy mamy pobrane DLC do gry zwiększające maksymalny poziom do 30. W grze, gdzie statystyki określają w jaki sposób możemy grać wydaje się to być dobrze przemyślanym ruchem, bo pozwala to nam, z odrobiną wysiłku, poszerzyć zakres specjalizacji i poszerzyć horyzonty naszego bohatera.

Osiągnięcia Xbox Top


2 – Osiągnięcia zmuszające gracza do ukończenia gry w nietypowy sposób

Gdy wspominałem wcześniej Hitmana: Blood Money, to stanowił piękny przykład, czego nie robić. Tym razem może służyć za chwalebny przykład tego, co robić. Od samego początku seria Hitman pozwalała nam wykonywać kontrakty na różne sposoby. Wymagającym najwięcej czasu i precyzji jest oczywiście wypadek. Hitman: Blood Money posiada jedno osiągnięcie wymagające zabicia kogoś za pomocą wypadku. Nie jest to wiele, ale daje posmak tego, jaki efekt można uzyskać przy po mocy wypadku i jak bardzo to jest satysfakcjonujące. Nasz cel, aktor, zabija się na scenie podmienioną bronią podczas gdy my obserwujemy spektakl z widowni. Baron narkotykowy traci życie gdy szklana podłoga się pod nim załamuje. Hitman pozwala nam eksplorować poziom pod kątem kolejnych szans. W zależności od serii i misji możemy nie znaleźć żadnej okazji, albo kilka. Osiągnięcie, które pozwala nam odkryć coś nowego, warto conajmniej jedno mieć.

Osiągnięcia Xbox Top

Costume Quest 2 to nieco inna historia. Double Fine Productions umieściło w grze kostium, który jest zupełnie bezużyteczny. Gdy postać w kostiumie cukierkowej kukurydzy (jakoś się to w Polsce nazywa?) ma wykonać swój ruch, to zazwyczaj rzuca jakimś tekstem w stylu „Candy Corn wie lepiej”, „Candy Corn woli się nie mieszać”, albo „Candy Corn szacuje zagrożenie” i kolejka jest pomijana. Co prawda gra jest dość prosta i nie wymaga pełnego zespołu, ale raz na jakiś czas posiadanie nieaktywnej postaci w zespole jest drobną niedogodnością. Z tego powodu gracz, który nigdy nie wyrzuci z aktywnej drużyny tego kostiumu zostaje nagrodzony osiągnięciem. Ktoś normalny by w ten sposób grał? Nie, bo nikt nie chce wiązać sobie rąk za plecami.

Osiągnięcia Xbox Top


Honorowe wyróżnienia

Osiągnięcia nagradzające za zrobienie wszystkiego w grze

Career Criminal – Grand Theft Auto V

Criterion Elite – Burnout Paradise

Osiągnięcia wymagającej gry z partnerem (uwaga, teraz ważne!) online

Sniping with friends – Sniper Elite III

Here’s for a Wicked Five! – Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2


1 – Osiągnięcia trybu dla pojedynczego gracza

Najważniejszymi osiągnięciami i takimi, jakimi powinny być wszystkie, jeśli nie mogłyby być inne, są osiągnięcia dla pojedynczego gracza. Osiągnięcia powinny być możliwe do zdobycia przez każdego gracza i powinny móc być zdobyte w takich samych okolicznościach. Wszystkie osiągnięcia związane z trybem multiplayer wprowadzają nieprzyjemny czynnik ludzki do zdobywania czasami i tak już trudnych osiągnięć. A co jeśli ktoś zamknie serwery? A co jeśli tryb multiplayer jest martwy od premiery gry? Cóż, osiągnięcia stają się wtedy niemalże nie do zdobycia. Pięknym przykładem jest gra Rekoil: Liberation, w której wszystkie osiągnięcia są związane z rozgrywką online i bez grupy znajomych z tą jakże rzadką nie da się w niej nic zrobić. Rozumiem, że czasami gry online wymagają, żeby były w niej osiągnięcia online, jednak nie powinno ich być gdy nie są potrzebne. Nawet we wczesnych grach z serii Call of Duty nie ma osiągnięć online, a to zawsze były gry bazujące na sporej społeczności online. Jeśli takie sztandarowe tytuły mogły w zupełności pominąć aspekt online w nagradzaniu graczy, to powinno to był popularną decyzją wśród deweloperów. Tak niestety się nie dzieje, bo ci wrzucają osiągnięcia online tylko po to, żeby ktoś w ogóle zagrał w tryb dla wielu graczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.