Gry World of Tanks 2

T-35-85 Rudy – radziecki czołg, niemiecki pies, polski serial

World of Tanks Rudy

Jak ja znienawidziłem T34. Podczas jednego z eventów weekendowych trzeba było zdobyć medal jednym czołgiem każdej nacji. Doszedłem do wniosku, że najlepiej zdobyć medal Snajper i zacząłem grać czechosłowackim Konštrukta T-34/100. Okazało się, że nie umiem grać tym czołgiem, a potem kupiłem T-34-85 Rudy. Zakochałem się.

World of Tanks Rudy
Rudy potrafi się wspinać, więc dobrze się w nim poluje na tchórzliwą artylerię

Rudy to dość nietypowa konstrukcja. Pomijając cechy wizualne o których niedługo, to jest on czołgiem VI poziomu, tak jak standardowy T-34-85, jednak jest połączeniem kilku różnych pakietów. Posiada standardową wieżę normalnego T-34-85, ulepszone gąsienice T-34-85-60, ulepszone radio 9RM, stary silnik V-2-34 i armatę ZiS VI poziomu, która ma charakterystykę obrażeń armaty VII poziomu z najlepszej wersji wyposażenia. Oznacza to mniej więcej tyle, że Rudy to najlepsze T-34* w grze! Niewiele lepsze, ale widzi kilka metrów dalej, celuje ułamek sekundy szybciej i obraca się kilka stopni na sekundę szybciej. To wystarczająco, żeby ten radziecki czołg był jednym z lepszych w swojej klasie, zaraz obok  Cromwella (co jest moją subiektywną opinią, bo reszta czołgów średnich to złom, oprócz Shermana Jumbo, bo to złom, który jest nie do ruszenia od frontu). Jak Wargaming.net mógł dopuścic do takiej sytuacji?!

World of Tanks Rudy
Rudy idealnie spisuje się w walce z lekkimi i średnimi czołgami, jest zwinnym czołgiem

Tego nie wiem. Ale wiem, że jest wiele więcej powodów do zainteresowania się Rudym niż tylko jego potęga na polu walki, ale też nietypowy członek załogi i nietypowy wygląd. Są to: Szarik i malowanie identyczne jak w serialu. Rudego dostajemy z odblokowaną umiejętnością Szósty Zmysł. Normalnie powoduje ona, że członek załogi krzyczy, że wróg widzi pozycję czołgu, a u dołu ekranu pojawia się nam ikonka. W Rudym jest nieco inaczej, bo o ile ikonka zostaje gdy czołg zostanie zauważony, to zamiast krzyku drużyny jesteśmy w stanie usłyszeć Szarika dającego głos. Nie jest to coś niesamowitego, ale dodaje nieco klimatu, szczególnie jak nasza załoga będzie miała polskie głosy. Malowanie to natomiast polski orzełek na wieżyczce, numer taktyczny 102, oraz odciski dłoni na lufie i bocznej części kadłuba otaczające duży biały napis. „Rudy”. I jak niesamowicie wygląda to z miejskim maskowaniem „Dark Star”, które sprawia, że czołg staje się niemalże czarny.

World of Tanks Rudy
Kamuflaż miejski Dark Star cudownie wygląda na nocnych mapach

Ogólna charakterystyka Rudego sprawia, że wydaje się on być czołgiem idealnie spisującym się w walce na średnie dystanse, ale z dodatkową umiejętnością szarży. Pamiętam, że w mojej pierwszej walce Rudym chowałem się za skałą, czekałam aż przeciwnik zostanie wywabiony przez lekkie czołgi, ruszy za nimi w pościg, a ja skrupulatnie umieszczałem kolejne strzały w bokach i tyłach przeciwników. Ostatnim czołgiem, który został był Tygrys II. Wiedziałem, że nic z nim nie zrobię od frontu z takiej odległości, więc szybko objechałem go, obróciłem się na ręcznym, a zanim on zwrócił wieżyczkę w moją stronę mogłem wpakować w niego dwa strzały i go zniszczyć. Większe problemy sprawią nam także inne czołgi ciężkie VIII poziomu, tak samo jak i ciężej opancerzone niszczyciele czołgów, ale reszta czołgów stanowi miękki cel dla Rudego. 144 mm penetracji to nie jest dużo, chociaż jest to wystarczająco, pod warunkiem znajomości słabych punktów czołgów.

World of Tanks Rudy
Medal imienia Oskina – przyznawany za zniszczenie 3 czołgów o 2 poziomy wyżej

Dlatego polecam zajrzeć na stronę gdzie możemy pooglądać modele czołgów i ich słabe punkty. Okazuje się bowiem, że radziecki IS i chiński IS-2 mają dokładnie taki sam rozkład stref, które możemy spenetrować, ale o ile właz kierowcy w IS to słaby punkt, to w IS-2 jest nim tylko szybka, a sam metal jest znacznie wzmocniony, więc musimy ocenić czy będziemy w stanie trafić w tak mały cel, czy może lepiej celować gdzie indziej. Polecam zapoznać się z modelami czołgów, których nie udało nam się spenetrować i znaleźć powód. Mój przykład? O-Ni, zastanawiałem się dlaczego nie mogę przejść przez tylny pancerz tego japońskiego molocha, Okazało się, że powodem był 150-milimetrowy pancerz na wielkim zadzie czołgu i na tyle wieżyczki. Kto by pomyślał? Sprawa oczywiście ulega zmianie w wypadku amunicji premium, więc wśród tych 56 sztukach amunicji powinno być z 10-15 pocisków premium. 188 milimetrów penetracji na pociskach ACPR sprawia, że podczas każdego pojedynku mamy co najmniej 50-kilka procent szansy na penetrację. Dla mnie wystarczy w walce z czołgami ciężkimi o 2 poziomy wyżej.

World of Tanks Rudy
Gdy uświadamiamy sobie, że nie zagrozimy innym. Wtedy możemy robić za zwiad

Kolejna sprawa jest taka, że jeśli wydamy kilka milionów na dodatkowy sprzęt, to czołg staje się niemalże idealnym zwiadowcą przy okazji posiadania dobrego działa, które szybko przeładowuje. Ze sprzętem i załogą możemy osiągnąć czas przeładowania równy 4,95s, ponad 2100 obrażeń na minutę, co rozwala siać spustoszenie wśród niczego niespodziewających się przeciwników. Jeśli jednak wiedzą o naszej obecności, to musimy mieć się na baczności. Pancerz czołgu niestety nie jest najgrubszy i rzadko będzie zdarzać się odbicie pocisku kadłubem. Wykonany jest z 45 mm stali, co daje efektywną wartość na poziomie 60-70 mm, a wieżyczka nie jest o wiele lepsza, bo trafiona centralnie zapewnia około 90 mm pancerza, dokładnie tyle co ma wielka kopuła dowódcy na szczycie. Czołg staje się odpory dopiero na ostrzał podrzędnych czołgów IV poziomu. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezbronni, bo niedostatki w pancerz można korygować ustawieniem czołgu.

World of Tanks Rudy
Rudy nie zniszczy żadnego czołgu jednym strzałem, ale za to wystrzeli swoje kolejne szybciej niż inne

Rudy jest czołgiem, który wymaga nieco umiejętności i dodatkowej inwestycji. Po zdobyciu mojej pierwszej gwiazdki za dokonania w tym czołgu zdałem sobie sprawę jak dużo obrażeń zadają ludzie w tym czołgu. Żeby przesunąć się o procent trzeba zadać około 5 tysięcy obrażeń, więc zniszczyć około 8-9 czołgów tego samego poziomu, co jest znaczącym osiągnięciem. Ja niestety nie niszczę zbyt wielu czołgów, ale skutecznie zadaję obrażenia, umożliwiając moim sojusznikom zadanie ostatniego, decydującego ciosu. Rudy jest dla mnie dość szczęśliwym czołgiem i chyba będę nim walczył tak długo, jak długo zajmie mi zdobycie trzeciej czerwonej gwiazdy na lufie czołgu.

* Po napisaniu okazało się, że jednak nie. Lepszy jest T-35-85M i jego wersja HMH. Stało się tak podczas jednej z aktualizacji w chyba 2016 roku, kiedy okazało się, że T-35-85M nie ma nic do zaoferowanie, czego nie ma Rudy. Postanowiono dokleić do niego nieco pancerza na froncie i zmienić słaby punkt konstrukcji (właz kierowcy) w najgrubszy element w całym czołgu, jeszcze bardziej zwiększając skuteczność pancerza. Ludzie lubią celować we właz jak się okazuje!

2 komentarze

  • Odpowiedz
    Alex
    Mar 24, 2018 3:40 pm

    85M jest dużo lepszym czołgiem! Lepszy pancerz i szybciej strzela…

  • Odpowiedz
    Łukasz
    Mar 26, 2018 12:42 am

    Tak, dodatkowo na konsoli Szarik wraz z Jankiem jest „dowódcą”, więc można ich wsadzić do dowolnego radzieckiego czołgu. T-34-85M to w zasadzie easy mode T-34-85, ale widać to po doświadczeniu wymaganym na ace tankera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

%d bloggers like this: