Gry Wpis

ROBLOX vs Project Spark – dlaczego jedno z nich działa?

ROBLOX

Jakiś czas temu Microsoft najwyraźniej doszedł do wniosku, że Project Spark nie ma sensu. Zgrało się to z wydaniem na Xboksie One gry ROBLOX. Koncepcje są w zasadzie takie same, graczom daje się narzędzia do tworzenia własnych gier, a potem społeczność może w nie grać. Dlaczego wiec Project Spark został oficjalnie zamknięty, a ROBLOX cieszy się sporą popularnością jak na rodzaj gry, który reprezentuje?

ROBLOX

ROBLOX i Project Spark są podobne tylko i wyłącznie na papierze. W koncepcji oba tytuły pozwalają tworzyć użytkownikom gry i udostępniać je innym graczom, którzy wolą skupić się na doświadczaniu gier, a nie ich tworzeniu. Tutaj jednak podobieństwa się kończą. Project Spark pozwalał wyłącznie na budowanie z klocków, a możesz tylko tyle rzeczy z nich zbudować. Pomimo, że niektóre dzieła były dość ciekawe, to dość często miało się wrażenie, że każda gra jest taka sama. System kreowania terenu był jednak bardzo rozbudowany, a Kode – system skryptowania w grze – pozwalał na stworzenie niemalże wszystkiego.

ROBLOX

ROBLOX natomiast na stworzenie niemalże wszystkiego co twórca sobie wymarzy, ale w uproszczonej i znacznie gorzej wyglądającej piaskownicy. Twórca może importować własne assety i dostaje dedykowany program do tworzenia gier pokroju Unity SDK, oczywiście z uwzględnieniem różnic jakości i ceny. Ważne jest jednak to, że możesz w grze kupić R$, które są walutą w grach. Możesz twórcom zapłacić za konkretne elementy w grze. Sprawia to, że tworzenie gier w ROBLOX staje się opłacalne. Popracuje kilka miesięcy nad wyścigami i sprzedawaj modele samochodów. Popracuj nieco nad czymś pokroju Battle City i sprzedawaj mocniejsze czołgi! Moim zdaniem to jest główna różnica między obiema grami, jedna z nich nagradza twórców za kreatywność.

Project Spark

Nie lubię ROBLOX, naprawdę nie przepadam za tą grą i nigdy bym jej nie odpalił gdyby na Xboksie nie było osiągnięć. Muszę jednak zauważyć jej wyższość nad Project Spark, pomimo większego nakładu pracy i lepszego pomysłu podczas realizacji tej gry. Project Spark za bardzo chciał być grą i za mało był narzędziem dla twórców. Gdyby Microsoft nie porzucił Project Spark i nieco go rozbudował np. o mikrotransakcje, pozwolił importować PC-towym graczom własne assety audio i graficzne (np. z 3D Buildera albo podobnych programów graficznych) i pozwolił graczom na tworzenie własnego kodu za pomocą syntetycznego języka programowania, to Project Spark byłby idealny – możliwości ROBLOX i wykończenie i rozmiar Project Spark.

Project Spark

Microsoft ostatnimi czasy popełnia dużo błędów, chociaż jestem pewien, że muszą kierować się jakąś nietypową logiką, szczególnie jeśli chodzi o Xboksa i Windows Phone Mobile. Jedną z takich decyzji było dojście do wniosku, po miesiącach, że Project Spark nie ma sensu w obecnej formie. Wyłączając usługę zrobili miejsce dla ROBLOX – całkiem udanego produktu, ale nadal zabawki. Project Spark to narzędzie, które było zbyt ograniczone swoją konsolowością i zamiast naprawić błąd, Microsoft wolał wybrać prostszą ścieżkę, co było dość nieprzyjemne. Nadal liczę, że Project Spark wróci i będę mógł zdobyć moje ostatnie osiągnięcie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.