Gry Recenzja

Recenzja X-Morph: Defense

X-Morph: Defense

X-Morph: Defense to gra od szczecińskiego studia EXOR Studios, które do tej pory nie zrobiło wiele, ale ich praca była doceniana, a co ważniejsze, dostarczała wiele przyjemności. Zaczynali od modów Half-Life’a 2 i Source Engine, a tera tworzą bardzo ciekawą grę tower defence, która jest pełnym wydaniem na wszystkich platformach.

X-Morph: Defense
Wieżyczki potrafią odwalić kawał dobrej roboty, ale musimy je sprytnie ustawić

X-Morph: Defense charakteryzuje się aktywnością w trybie obrony. O ile spora część gier TD bazuje tylko i wyłącznie na ustawianiu wież, to ta wprowadza aktywny aspekt rozgrywki, pomijając pasywną obronę i dobór ścieżek. Fabuła też jest nieco wyjątkowa. Nie stawia nas na miejscu obrońcy, tylko agresora, który musi bronić swoich przyczółków.  Gramy bowiem jako obcy, którzy pewnego dnia upodobali sobie Ziemię. Pod naszą kontrolę zostaje oddana latająca jednostka bojowo-inżynieryjna, która rzecz jasna potrafi strzelać i budować, ale niestety nie jednocześnie. Cel natomiast mamy jeden – musimy bronić rdzenia, czyli struktury, która pozwala nam zajmować coraz to większy teren. Zadanie wydaje się proste, i jest, ale sprawę komplikuje kilka aspektów, które faktycznie pokazują rozmiar i większość gry w swojej kategorii. Liczba dodatkowych elementów, które wykraczają poza ogólnie przyjętą podstawę jest zdumiewająca, bo niemalże każdy aspekt gry ma w sobie coś więcej niż znane klasyki.

X-Morph: Defense
Walka z bossem to niezbyt wymagające starcie z ruchomym przeciwnikiem

Rozgrywka z punktu widzenia statku powietrznego jest wielopoziomowa, dosłownie. Nasza jednostka jest czynnie atakowana zarówno z ziemi, jak i z powietrza. Przeciwnicy jadący w kolumnach cały czas strzelają, a ich siła i szybkość ataku zależna jest od ich typu. Gdyby tego było mało, a rzadko jest, niemalże cały czas przeciwnik dysponuje wsparciem powietrznym. Jest ono tak liczne, że nie zdarzyło mi się zniszczyć wszystkich samolotów i śmigłowców podczas jednej z późniejszych fal ataku. W dodatku poruszają się one niezależnie od ścieżki i aktywnie atakują nasz statek powietrzny, co pozwala im w bardzo krótkim czasie nas unieszkodliwić na kilka sekund do momentu dokonania napraw. Możemy co prawda umieścić na mapie wieże przeciwlotnicze, ale kto by marnował na nie zasoby?

X-Morph: Defense
Gra oferuje tryb kooperacji kanapowej, tak rzadki w dzisiejszych czasach

Wieżyczki to natomiast aspekt gry, który jest prawie takie sam jak wszędzie indziej. Możemy je budować w wyznaczonej strefie, ale tutaj jest ona plamą, a nie siatką. Możemy je ulepszać, ustawiać priorytet ataku, wszystko co w innych grach. Jedyna różnica jest taka, że przez brak siatki musimy kombinować. Jeśli ustawimy dwie wieże obok siebie może okazać się, że zostawiliśmy po prawej, lewej, albo między nimi wystarczająco miejsca dla całej kolumny wojska. Wprowadzono dlatego bariery energetyczne, które możemy rozpinać między wieżami. Odcinają one drogę wojskom wroga, które muszą szukać innej drogi. Tutaj znowu pojawia się wyzwanie dla nas, bo liczba wież jest strasznie ograniczona. Musimy odcinać ścieżki wroga jak najniższym kosztem, bo każda blokada wymaga co najmniej dwóch wież. Może to nam sprawić problem już na pierwszej mapie, gdzie liczba wież do naszej dyspozycji jest bardzo mała, a wojska przeciwnika całkiem porządne. No i te samoloty…

X-Morph: Defense
Czasami aż czerwono od przeciwników, a wkrótce potem niebiesko od złomu

X-Morph: Defense to niesamowicie ciekawa gra, chociaż muszę stwierdzić, że na pewno przemawia przeze mnie nieco lokalnego patriotyzmu gdy o niej piszę. Wiem na pewno, że jest to najlepsza gra TD dostępna obecnie na konsolach. Defense Grid 2 to konsolowy klasyk, który jest prostszy zarówno w rozgrywce jak i złożoności. EXOR znalazł niezłą niszę, która jest zazwyczaj wypełniana przez niewielkie gierki, które dopiero dorastają ze swoich Flashowych wersji, jak na przykład Bloons TD5. Czy warto zainteresować się X-Morph: Defense? Zdecydowanie tak! Co mogę jeszcze dodać? Jest to gra z najwyższej półki, jaką może osiągnąć gra TD, nic dodać, nić ująć.

Gra została udostępniona przez EXOR Studios

Recenzent spędził w grze 10 godzin, zdobywając 27 osiągnięć, a przy okazji podbijając planetę. Bo dlaczego by nie?

8.3
Dźwięk:
8.5
Grafika:
8.5
Rozgrywka:
8

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *