Gry Recenzja

Recenzja iO

iO

Gamious, niewielkie holenderskie studio, zaprezentowało nam ostatnio swoją pierwszą grę na Xboksie. Po zabawie komóreczkami i przygodach ze Steamem w końcu postanowili, że czas na konsolę. Wspomniana gra to iO – tytuł, którego nie pozwoli tobie znaleźć żadna wyszukiwarka z powodu zbyt małej ilości znaków. Ofensywa iO zaczęła się na wszystkich Windowsowych frontach.

iO

Udział w ofensywie bierze udział Gamious, które wydało grę na Xboksie i Game Troopers, dzięki którym gra ukazała się na Windowsie Phone, Windowsie Mobile i Windowsie w wersji desktopowej. Gamious udostępniło nam grę na Xboksa One i muszę przyznać, że doświadczenia w grze będą dla mnie na pierwszy rzut oka tragiczne. Wiąże się to z liczbą osiągnięć i wymaganiami ich zdobycia. Niestety gra wymaga przejścia 225 poziomów, które dzielą się na poziomy normalne i niemożliwe do przejścia, zaznaczone pięknym, budzącym strach kolorem czerwonym. Ale o tym póżniej. iO. Gra powstała na Global Games Jam 2012 w Utrechcie jako Size Matters. Niedługo potem pomysł został podchwycony przez Gamious i gra ukazała się na Steamie i OUY… OUii? Niedługo potem oczywiście gra ukazała się na prawie wszystkim co ma wyświetlacz. Konsole i Windows musiały jednak poczekać i oto w 2017 roku gra ukazała się i na tych.

iO

Tytuł oferuje, jak już wspomniałem, 225 poziomów regularnych i dodatkowo 10 poziomów treningowych, które uczą nas zasad rozgrywki. Pomimo tego, że nie liczą się one do postępu, to warto zaliczyć trening, ponieważ gra nie jest zbyt oczywista jeśli chodzi o złożoność mechaniki poruszania się okrągłych obiektów po dwuwymiarowym planie. Naszym zadaniem jest przeprowadzenie okrągłego obiektu przez każdy z poziomów, jednak jest w tym wszystkim mały szczególik, który znacznie wpływa na rozgrywkę – można zmieniać rozmiar naszego „bohatera”. Nic wielkiego, co? Niby nie, jednak wraz ze zmianą rozmiaru zmienia się obwód koła. Wraz ze zmianą rozmiaru wiąże się też zmiana masy. Powoduje to, że bardzo często będziemy musieli kombinować, powtarzać poziomy i dostrajać rozmiar. W jednym z początkowych poziomów musimy wystrzelić w powietrze nasze koło i jeśli w locie zmienimy rozmiar na za mały, to przestrzelimy. Jeśli będzie za duży, to nie doleci do półki, na której jest portal kończący poziom. Kilka razy musiałem powtarzać ten poziom, bo o ile brąz i srebro to nie problem, o tyle złoto będzie wymagało niemalże idealnego przejścia każdego poziomu.

iO

Graficznie gra nie powala, ale nie musi. To nie jest tech demo najnowszego silnika renderującego grafikę w rozdzielczości, która już nie robi różnicy na monitorze. Gra ma wyglądać przyjemnie i tak właśnie jest, chociaż nie mogę powstrzymać się przed odrobiną krytyki. Gra mogłaby wyglądać znacznie lepiej, gdyby brała przykład z idealnie pasującej do takiego stylu rozgrywki neonowej rzeczywistości Trona. Estetycznie nie byłoby wtedy grze nic do zarzucenia, jednak obecnie gra wydaje się być dość nudna pod względem wizualnym. Dźwięk też nie powala z nóg. Muzyka w grze nie przeszkadza, ale nie ma relaksujących właściwości niektórych platformówek, w które było mi dane zagrać nieco wcześniej na Xboksie One.

iO

W momencie pisania recenzji gry nie ukończyła żadna osoba na TrueAchievements. Nawet osiągnięcie za zagranie 200 plansz nie zostało odblokowane. Idealnie pokazuje to, że gra nie jest łatwa. Początkowe poziomy mogą wydawać się trywialne – bo są, jednak poziom trudności rośnie bardzo szybko i jakiekolwiek błędy są niewybaczalne. Będę niesamowicie zadowolony, jeśli w 2017 roku uda mi się ukończyć tę grę. Jeśli chcecie grę, która wywołuje tyle samo frustracji, co Super Meat Boy, albo Dark Souls, to oto gra dla was. Idealne wyzwanie dla każdego gracza. Zastanawia mnie tylko jak można w tę grę grać za pomocą dotyku, ponieważ nawet z kontrolerem jest dość trudno.



Gra została udostępniona przez Gamious

Recenzent spędził 5 godzin próbując zdobyć złoto na każdym poziomie, na którym grał. Z przewidywalnymi efektami, ale zdobywając połowę osiągnięć!

6.8
Dźwięk:
6.5
Grafika:
6
Rozgrywka:
8

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.