Gry Recenzja

Recenzja Darkest Dungeon

Darkest Dungeon Xbox One

Och, jakże nieprzyjemnym jest masochizm. Nie byłem fanem Lords of the Fallen. Nie byłem fanem Dark Souls. Z jakiegoś powodu jestem jednak wielkim fanem Darkest Dungeon. Gra o której usłyszałem przez przypadek stała się dla mnie jedynym tytułem w który grałem na MacBooku. Teraz gra trafiła na konsole!

Darkest Dungeon Xbox One
Osada to miejsce gdzie zbieramy siły i ludzi na następną przygodę

Przynajmniej na Xboksa One. Gra ma już swoje wersje na wszystkie trzy smaki blaszaków, PS 4 i PSV, Nintendo Switch, ale to na Xboksie gra jest najtańsza (79,99 zł) i zawiera dodatek The Crimson Court w zestawie. No dobra, ja dodatku nie dostałem, więc nie dla każdego zawiera i teoretycznie najtańszą wersją jest ta na iOSa, ale… No, wiecie o co chodzi. Xbox górą! W każdym razie Darkest Dungeon jest dostępny teraz już dosłownie wszędzie poza Androidem, co niesamowicie cieszy, ponieważ jest to naprawdę przyjemna w swojej szorstkości gra. Darkest Dungeon opowiada historię dziedzica, który przybywa do posiadłości swojego martwego przodka, a ta okazuje się być leżem wszelkiego zła. Spotkamy tutaj potwory z dna oceanu, żywe trupy, plugawych ludzi, i kilka silniejszych stworów nie z tego świata. Dysponować będziemy natomiast grupami czterech bohaterów, którzy stawią czoła złu, ale i samym sobie.

Darkest Dungeon Xbox One
Gdy postać ma 0HP nie umiera, przy każdych kolejnych obrażeniach ma szanse na oparcie się śmierci

Bohaterowie nie są bowiem ludźmi nieskazitelnymi. Każdy z nich ma jakieś cechy charakteru, które przeszkodzą w swobodnym doświadczaniu gry. Cechy charakteru mogą ujawniać się w wyniku stresu postaci, albo podczas zdobywania doświadczenia w walce. Nie dość, że podczas walki grozi nam śmierć z uwagi na otrzymane obrażenia, to dodatkowym czynnikiem utrudniającym grę jest stres. Gdy bohaterowi się coś nie uda, otrzyma obrażenia krytyczne, przebywa w ciemności, doświadczy czegoś obrzydliwego, lub niepokojącego, to stres wzrośnie. Po osiągnięciu określonej liczby punktów stresu następuje test charakteru, co zazwyczaj skutkuje ujawnieniem negatywnej cechy (np. kleptomania, samolubność, masochizm), ale czasami powoduje heroizm w obliczu zagrożenia, co daje pozytywną cechę bohaterowi. Ta, wydawałoby się prosta mechanika pozwala na znaczne skomplikowanie gry, ponieważ każda postać może mieć masę kombinacji cech jednocześnie, a to utrudnia nie tylko eksplorację, ale może także utrudniać odzyskiwanie sił. Znani oszuści przykładowo nie mogą uprawiać hazardu dla odstresowania, asceci mogą odstresować się tylko samobiczowaniem, a pijacy chcą tylko pić.

Darkest Dungeon Xbox One
Chciwi bohaterowie mogą czasami pozbawić nas cennych skarbów

Nie da się jednak opisać każdej drobnej mechaniki, która występuje w grze. Jest ich naprawdę wiele, a każda z nich ma istotne znaczenie. Tymczasem jednak pomówię nieco o walce. Każda drużyna składa się z 4 postaci ustawionych w rządku. Każda z klas ma swoje plusy, minusy, ulubione pozycje i pewną role w walce. Awanturniczki czy krzyżowcy walczą wręcz, mają więcej punktów życia i zadają spore obrażenia, kuszniczki i oprychy idealnie czują się w środku pola, a kapłanki i antykwariuszki służące jako wsparcie wypada umieścić na samym końcu. Nie każdą umiejętność, a w walce mamy do wyboru 4 spośród 7, da się wykorzystać z każdej pozycji. Przykładowo jedna z przydatnych umiejętności Awanturniczki – żelazny łabędź – może zaatakować tylko z pierwszej pozycji w szeregu i to tylko ostatnią pozycję przeciwnika, co pozwala zadawać znacznie obrażenia tym, którzy chcą pozostać z tyłu. Podczas walki szeregi można też tasować, lub mogą zostać przetasowane przez przeciwnika, co może sprawić, że na pierwszej pozycji w naszym szeregu znajdzie się postać, która nie ma umiejętności dającej się wykorzystać z tego miejsca. Ale my możemy robić przeciwnikowi to samo. Przykładowo łowca nagród może umiejętnością „do mnie” przyciągnąć dowolnego przeciwnika o dwa miejsca naprzód.

Darkest Dungeon Xbox One
Styl gry jest zdecydowanie mroczny i unikatowy. Jeden z lepszych jakie widziałem

Cechy, pozycja, zestaw klas bohaterów, to wszystko jest niesamowicie istotne. Gra nie wybacza wiele, a źle dobrana ekipa może zostać unicestwiona już podczas pierwszego starcia. Nawet zdarzyło mi się, że zły rzut wirtualną kostką sprawił, że zginąłem podczas pierwszej walki, która ma być przecież wprowadzeniem do gry! Darkest Dungeon to niesamowity tytuł pod tym względem. Zmusza do planowania, ciągłego kontrolowania sytuacji, bo jedyny zapis gry, który uświadczymy, to automatyczny, nie możemy zapisać, zobaczyć co się stanie, a potem wczytać jeśli coś poszło nie tak. Decyzje są nie do odwrócenia. Na szczęście po śmierci ekipy gra się nie kończy, bo niedługo potem przybywają kolejni rządni przygody śmiałkowie. Gra toczy się nie tylko na terenie posiadłości. Ważnym elementem rozgrywki jest osada, gdzie możemy leczyć, odstresowywać, dozbrajać i szkolić naszych straceńców. Wszystko wymaga złota, więc jedna ekipa musi krwawić, żeby reszta mogła pić, grać i się modlić w spokoju.

Darkest Dungeon Xbox One
Przy ognisku można pośmiać się, ale czarny humor nie zawsze jest najlepszy gdy za rogiem czeka śmierć

Darkest Dungeon to tytuł niesamowicie przyjemny, chociaż dający w kość. Przynajmniej taki był na PC. Teraz okazuje się, że mamy do czynienia z jeszcze jedną warstwą utrudnień, którym jest sterowanie. Wiele aspektów owego zostało rozwiązanych w niezrozumiały sposób i taki, który jasno daje do zrozumienia, że twórcy gry nie wiedzą jak dobrze wykorzystać kontroler i interfejs konsoli. Wiele razy zdarzyło się, że błądziłem po jednej części interfejsu, żeby móc uwolnić z niej zaznaczenie. Wyposażać postaci w znalezione artefakty nadal nie umiem. Ale wiem jedno. Gra jest zdecydowanie warta swojej ceny. Jeśli nie macie aż tyle pieniędzy, żeby ją kupić, poczekajcie, ale na pewno ją złapcie najszybciej jak się da. Może wersja konsolowa nie jest tą najlepsza, ale zadowala. Ja już wiem, że będę kupował DLC, a także będę czekał na wersję na Androida.

Gra została udostępniona przez Red Hook Studios

Recenzent spędził w grze 15 godzin, zdobywając 23 osiągnięcia, ale nigdy nie tracąc całej drużyny... Taktyczny odwrót na z góry upatrzone pozycje i takie tam

9.5
Dźwięk:
9.5
Grafika:
10
Rozgrywka:
9

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.