Gra World of Tanks

P.44 Pantera – w końcu z magazynkiem – World of Tanks

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One

P.44 Pantera to pierwszy czołg we włoskim drzewku technologicznym, który posiada system automatycznego przeładowania. Jest to niesamowicie ciekawy system, który wprowadza do czołgu magazynek niczym w czołgach francuskich, ale też pozwala na przeładowanie każdego pocisku osobno. Zwiększa to wszechstronność czołgu kosztem wzrastającego czasu przeładowania z każdym wystrzelonym pociskiem.

Historia

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One
Warto zauważyć, że były plany produkcji włoskiej Pantery. Tutaj model czołgu postawiony obok CV.3 – powszechnie używanej włoskiej tankietki

P.44 Pantera jest fikcyjnym czołgiem, który bazuje na podwoziu przypominającym niemiecką Panterę, jednak znacznie różniącym się wieżyczką, która pasuje kształtem do serii czołgów P.43. Nie można wiele pisać o historii samego czołgu, ale warto w tym miejscu zwrócić uwagę na system przeładowania czołgu, który jest zbyt skomplikowany jak na II Wojnę Światową, ale tym niemniej występuje w czołgu. Jest to połączenie magazynku z ręcznym przeładowaniem każdego pocisku. Jest to system różny od tego znanego z francuskich czołgów, że nie przeładowuje się w nim całej kasety przed rozpoczęciem strzelania, a każdy pocisk ręcznie z osobna. Ostatecznie ten system chyba nie jest zbyt popularny i został zastąpiony zupełnie automatycznym ładowaniem każdego kolejnego pocisku po wystrzeleniu znanym z czołgów takich jak Leclerc, co eliminuje czynnik zmęczenia ładowniczego i pozwala zmniejszyć załogę czołgu o jedną osobę.

P.44 Pantera – P.44 Pantera

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One
P.44 Pantera to bardzo ładny czołg, jednak małe nachylenie płyt pancerza powoduje, że lepiej trzymać się od przeciwników z daleka

Podstawowa wersja P.44 jest w zasadzie hybrydą dwóch czołgów – Pantery i P.43 ter. Przejawia się do połączeniem generalnej geometrii kadłuba Pantery i działa, z którym kończyliśmy w P.43 ter. Po Panterze czołg dziedziczy nie tylko kadłub, ale też jego opancerzenie. P.44 nie jest czołgiem wytrzymałym, bo pancerz kadłuba ma frontalnie tylko 80 milimetrów, a wieża z dużym, delikatnie pochylonym frontem tylko 100 milimetrów. W efekcie przez ten czołg przejdzie niemalże wszystko. Działo odziedziczone po poprzednim czołgu w drzewku nie jest jednak bezpośrednią kopią. O dziwo jest to prawie zupełnie inna broń. Czas celowania poprawia się o 0,2 sekundy, a celność wzrasta z 0,40 na 0,35 m/100m, co znacznie zwiększa możliwość rażenia przeciwnika na daleki dystans. Niestety nie wszystko jest tak kolorowo. Pisząc o P.43 ter wspominałem, że działo jest genialne i pozwala mieć istotny wpływ na walkę. Teraz, o ile wpływ w czołgu czuć, to jest on ograniczony do walki na swoim i IX poziomie. P.44 Pantera spotyka już czołgi X poziomu i o ile będziemy spotykać tylko czołgi lekkie przeciwnika, to wszystko będzie dobrze.

Jest jednak pewna cecha, która sprawia, że czołg ten jest niesamowicie niebezpieczny i nawet przeciwnik na X poziomie zastanowi się dwa razy, czy na pewno ryzykować starcie z włoską Panterą. Dlatego też jest uznawany za jeden z najlepszych darmowych czołgów – magazynek pozwala zadać około 500 punktów obrażeń przeciwnikowi w ciągu 2 sekund od pierwszego strzału, a później jest już tylko lepiej. W zasadzie Pantera dzieli tę cechę z każdym kolejnym czołgiem, a jest ona często bardziej niebezpieczna niż obrażenia, które jesteśmy w stanie zadać, ponieważ przeciwnik często się waha, czy aby na pewno jest w stanie zaryzykować połowę swojej wytrzymałości, żeby zniszczyć czołg VIII poziomu. Możliwość przeładowania każdego strzału osobno też sprawdza się podczas strzelania na dalsze dystanse w zasadzce, ponieważ pocisk zawsze będzie przeładowywany podczas czekania. Czołg nie ma plusów francuskich czołgów lekkich i średnich, czyli zdumiewających potencjalnych obrażeń, jednak równocześnie nie trzeba czekać 45 sekund na przeładowanie.

P.44 Pantera – P.44 Pantera Prima Variante

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One
Wysoka celność działa pozwala celnie razić przeciwnika na maksymalny dystans. Nawet pociski są dość szybkie, szczególnie APCR

Pierwsze ulepszenie dostaniemy za 36 300 punktów doświadczenia i jest to ulepszenie, na które warto czekać. Zamieniamy Cannone da 90/53 o obrażeniach 240/240/320 i penetracji 165/195/45 na działo Cannone da 90/74 i o ile obrażenia zostają takie same, to penetracja wzrasta znacząco, bo do 212/259/45. W końcu jako pierwsze ulepszenie dostajemy działo, a nie silnik, czy nowe radio. Zmiana działa pozwala nawiązać walkę nawet z czołgami ciężkimi X poziomu, ale tylko jeśli będziemy celni, ostrzelamy słabe punkty, użyjemy amunicji APCR i będziemy mieli nieco szczęścia, bo nawet penetracja słabego punktu na czołgu (dolna płyta przednia, kopuła, etc.) nie jest pewna, bo trafimy tylko 5 lub 6 na 10 strzałów. Zupełnie inaczej jest natomiast z czołgami średnimi, bo nawet te na X poziomie nie będą dużym problemem, używając amunicji AP, a jedynym czołgiem, który może nam się oprzeć frontalnie jest E 50 Ausf. M. Możemy więc bez problemu razić przeciwnika z bliska i daleka.

P.44 Pantera – P.44 Pantera V.S.

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One
Zmieniona wieża zwiększa nie tylko pancerz czołgu, ale także maksymalne obniżenie lufy, czas celowania i celność i tak już dobrego działa

Za kolejne 16 tysięcy odblokowujemy drugi wariant wieży czołgu. Nowa wieża zmienia niesamowicie wiele, więc jest ona niesamowicie miłym dodatkiem. Zwiększa zasięg wykrywania z 370 na 380 metrów. Zwiększa prędkość obrotu wieży o 2 stopnie. Zwiększa się też grubość wieży z każdej strony, przy czym od frontu o 20 milimetrów. Ale nie to jest najważniejsze, bo i tak nie chcecie być trafieni w tym czołgu. Zmienia się prawie każdy aspekt operowania działem. Używając nowej wieży załoga jest w stanie wycelować działo szybciej, skracając czas celowania do 2,1 sekund, a przy okazji są celniejsi, więc wzrasta o 0,02 m/100m celność działa. Ale to jeszcze nic. Zwiększa się maksymalny kąt obniżenia lufy o 3 stopnie! Co prawda nie jest to tak wiele jak oferują inne czołgi średnie na tym poziomie, ale już przynajmniej nie walczymy na załamaniach terenu jak w radzieckim czołgu. Z 8 stopniami da się zdziałać znacznie więcej niż z 5. Najważniejsze jednak jest co innego. Ze względu na zmianę geometrii wieży mamy możliwość zmieszczenia do magazynku dodatkowego pocisku! Co prawda zwiększa to czas przeładowania całego magazynku po wystrzeleniu o 11 sekund, ale podnosi obrażenia do ok. 750 w ciągu 5 sekund, a to pozwala razić przeciwnika jeszcze skuteczniej i sprawia, że Pantera staje się jednym z najlepszych czołgów w grze ze względu na swoją wszechstronność.

P.44 Pantera – P.44 Pantera Seconda Variante

P.44 Pantera, World of Tanks, Xbox One
P.44 to czołg, który potrafi zadać duże uszkodzenia przeciwnikowi, ale niestety nie spisuje się najlepiej w walce na krótki dystans. T26E5 to czołg do pokonania, ale nie w zwarciu

W tym momencie nie musimy już odblokowywać ostatniego ulepszenia. Jest to silnik, który nie zmieni wiele w P.44 Pantera, jednak odblokowanie jego pozwala na zmniejszenie kosztów pierwszego ulepszenia Prototipo Standard B o około 50 tysięcy punktów doświadczenia. Jest to o tyle dobra opcja, że Prototipo Standard B zaczyna z tym samym działem (chociaż inaczej nazwanym), z którym P.44 Pantera kończy. Sprawia to, że starcia z poziomami IX i X będą powszechniejsze, co przełoży się na znacznie gorsze wyniki niż podczas walki z poziomami niższymi. Najfajniejsze jest to, że nie trzeba wcale grać dalej tym czołgiem. Jeśli brniemy do X poziomu, to można przerzucić się na kolejną maszynę, a ten element odblokować, gdy zdobędziemy wariant Prototipo Standard B I i to ulepszenie dla Pantery stanie się darmowe.

Podsumowanie

P.44 Pantera to zdecydowanie jeden z przyjemniejszych czołgów, w jakie grałem. Automatyczne przeładowanie magazynka wydawało się dla mnie dziwną mechaniką, ale z czasem do niej przywykłem. Trzeba tylko pamiętać, żeby sprawdzać stan przeładowania pocisku przed wystrzałem, bo zdarzyło mi się kilka razy wystrzelić kolejny strzał, gdy do przeładowania poprzedniego zostało sekunda lub mniej. Dodatkowo polecam nie wystrzeliwać wszystkich pocisków w walce na bliskie dystanse, jeśli nie jesteśmy pewni, że przeciwnik zginie. Wystrzelenie trzy razy sprawia, że przeciwnik, który przetrwał nagle zyskuje sporo odwagi i szarżuje. Jest to dość powszechne, ponieważ wiadomo, że jeśli Pantera zaczyna się wycofywać, to musi poczekać te 11 sekund na kolejny strzał. A jeśli nie poczeka dłużej, to po kolejnym strzale znowu jest 11-sekundowe przeładowanie. Warto też o tym pamiętać w walce z P.44. W momencie gdy nagle jakaś Pantera zaczyna się wycofywać, to najpewniej ma pusty magazynek i swobodnie można w nią wsadzić te dwa strzały nie obawiając się odwetu.

Trzeba też uważać na przedni pancerz czołgu, ponieważ jest on niesamowicie słaby. Włoskie drzewko odziedziczyło po niemieckiej Panterze kształty, ale nie grubość pancerza (która na oryginale też nie jest imponująca). P.44 najlepiej spisuje się w roli snajpera i ustępuje pod względem celności tylko niemieckim działom na Indien-Panzer i śmiesznie długiemu KwK 8,8 L/100 montowanym na Panterze II.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.