Książka Recenzja

Książki Roblox – Rocznik 2019 i Encyklopedia Postaci

Roblox Book Książka Annual 2019 Rocznik Encyklopedia Postaci

Roblox to swojego rodzaju fenomen, o którym niewiele słychać. Jest to tytuł znajdujący się regularnie w pierwszej piątce najpopularniejszych gier (według graczy miesięcznie), chociaż nie widać go tak bardzo jak PUBG, Fortnite czy Minecrafta. Nie dziwi, że wydawnictwo Egmont wprowadziło na polski rynek książki związane z tą grą.

Ponad 56 milionów graczy miesięcznie zachęca do przyjrzenia się temu tytułowi. Roblox kierowane jest do użytkowników w wieku do przed 20 rokiem życia, którzy samodzielnie będą się zabawiać nawzajem, tworząc gry i wchodząc w interakcje. Roblox dostarcza bowiem piaskownicę i zabawki, ale bawić się musimy sami. Ten system nie jest zły, zwłaszcza gdy jest wspierany przez twórców ciągłymi rozszerzeniami zawartości i nie stronią oni od kontaktu ze społecznością. Wokół twórców gier w Roblox wytworzyły się społeczności fanów, którzy inwestują w ich gry, dają zarobić twórcom i zwiększają popularność i rentowność zarówno Robloxa jako platformy oraz gier w jej ramach tworzonych. Pomaga to, że gra jest dostępna na prawie każdej platformie – wyjątkiem są PlayStation 4 i Switch.

Rocznik 2019

Rocznik 2019 Roblox Annual

Rocznik Roblox to książka wydana na rok 2019, która retrospektywicznie patrzy na to, czego dotychczas dokonali twórcy gry, jak i społeczność. Możemy w niej znaleźć informacje niezbędne dla każdego fana, takie jak gdzie można grę znaleźć, jakie powinny być nasze pierwsze kroki, kalendarz eventów, czy też kilka sugerowanych gier w które warto zagrać. Rocznik ma też wartość dla osób, które wolą zgłębić grę od stron kulisów. Pokazane jest w niej studio, historia podstawowych elementów gry, takich jak awatary. Możemy też znaleźć kilka informacji o początkach z Roblox Studio, czy w jaki sposób tworzyć gry, jak przyciągać graczy i jakie są najpopularniejsze obecnie gatunki gier. Rocznik Roblox jest zdecydowanie ciekawą pozycją, która przypomina nieco typowy format coffee table book, gdzie każda strona jest kolorowa, bogata w grafiki i zdjęcia, ale posiada mało treści. Przeczytanie jej od deski do deski to kwestia kilkudziesięciu minut, nawet jeśli będziemy dogłębnie analizować każdy przypis.

Są jednak minusy tej pozycji, które są dla mnie niewybaczalne. Nie tyczy się to jednak polskiej edycji, tylko ogólnego wydania. Cała książka to bałagan, nic nie jest uporządkowane. Przykładem jest wpis o 10 najpopularniejszych grach. Całość jest podzielona na pięć części, które znajdują się na stronach 16-17, 34-35, 44-45, 50-51 i 64-65. Informacje o Roblox Studio są na stronach 48-49, a podstawy tworzenia gier na stronach 22-23 i 60-61. Wszystko jest poukładane w taki sposób, jakby ktoś chciał rozdzielić spójną treść i powiązane tematy czymś zupełnie wyrwanym z kontekstu. I to nie tak, że to nie przeszkadza. Chcąc się dowiedzieć jaka jest najpopularniejsza gra na platformie musiałem przekartkować całość, okazało się że nie znalazłem i dopiero wtedy musiałem zajrzeć do spisu treści. Osoba projektująca i składająca książkę musi ponieść karę. Gdyby byli to Polacy, to kazałbym im czytać Władcę Pierścieni w przekładzie Jerzego Łozińskiego.

Encyklopedia Postaci

Roblox Encyklopedia Postaci Character Encyclopedia

Encyklopedia Postaci Roblox to kolejna pozycja, którą zaszczyciło mnie wydawnictwo Egmont. Książka ma dokładnie taki sam format jak Rocznik, ale skupia się tylko i wyłącznie na postaciach znanych w Roblox. Prezentuje ona informacje o najważniejszych deweloperach, postaciach niezależnych, czy też postaciach w gier. Mamy tutaj kompendium wiedzy o wszystkich aspektach związanych z awatarami, czyli kto i jaki ma, który został stworzony przez kogo, a także jakie elementy stroju noszą. Informacje są naprawdę ogólne i są w formie ciekawostek, co idealnie pasuje do tego typu książki. Układ tym razem jest dobry, na każdej stronie mamy przedstawioną inną postać związaną z grą. Każda karta zawiera awatar, którego używa dana postać, albo dany twórca i co noszą na sobie. Reszta informacji zależy od tego, kto jest przedstawiony. Deweloper ma krótkie kalendarium, które przedstawia kilka najważniejszych dat z jego pracy w Roblox, a przy każdej postaci z gry jest krótki opis gry z której pochodzi i wskaźniki popularności (niestety niewyskalowane, więc musimy się domyślać od którego momentu gra jest „bardzo popularna”). Brakuje mi nadal nieco spójności, ale tutaj nie szukamy konkretnych artykułów, ale kartkujemy i oglądamy obrazki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.