Gry Poradnik

Fallout Shelter – S.P.E.C.I.A.L.

S.P.E.C.I.A.L.

S.P.E.C.I.A.L. w Falloucie Shelter znacznie różni się od tego systemu, który występuje w innych grach. Podczas gry tamte gry akcji, począwszy od starego, dobrego Fallouta, kończąc na najnowszym Falloucue 4, były niezmienione. Działały dobrze i po co naprawiać coś, co nie jest zepsute? Podczas zmiany gatunku gry z akcji na sima musiało się dużo zmienić.

Z tego powodu przedstawiam wam S.P.E.C.I.A.L. w Falloucie Shelter i w jaki sposób wpływa na rozgrywkę. Bo nie każdy wie, że każdy ze współczynników ma wpływ zarówno schron, eksplorację, jak i walkę. Zaczynajmy.

Strenght
S.P.E.C.I.A.L.

Siła jest istotna w schronie, ponieważ jej ilość wpływa na wydajność produkcji energii elektrycznej, która jest najbardziej kłopotliwym zasobem, bo całkowicie blokuje życie pod ziemią. Bez energii nie możemy wyprodukować zupełnie niczego. Siła nie wpływa jednak tylko na schron.

Podczas eksploracji siła wpływa na to, ile przedmiotów może zebrać nasz dzielny odkrywca, zanim będzie zmuszony do powrotu. Dodatkowo podczas wykonywania zadań będzie dostępne więcej pojemników do przeszukania, co może skutkować znalezieniem tego wymarzonego przez nas przedmiotu.

Bardzo duże znaczenie ma siła podczas walki. Zarówno w schronie jak i podczas wykonywania zadań, mieszkaniec mający 10 punktów siły lub więcej będzie zawsze zadawał maksymalne obrażenia od broni. Co prawda ma to mały wpływ na zardzewiały arsenał, ale w niektórych przypadkach różnica między 19, a 22 punktami obrażeń może przesądzić o życiu lub śmierci.

Warto zainwestować w siłę dla postaci na wysokich poziomach, które bez problemu możemy wysłać na długie wyprawy na pustkowia, lub dla naszej stałem zadaniowej ekipy, żeby zwiększyć ich siłę ognia.

Perception
S.P.E.C.I.A.L.

Percepcja wpływa na produkcję czystej wody w schronie, której odpowiedni poziom zapobiegnie napromieniowywaniu mieszkańców.

Podczas eksploracji, wskaźnik percepcji mówi o tym, jak często mieszkaniem schronu będzie znajdował opcjonalne lokacje. Zważywszy na to, że to w nich znajduje się najcenniejszy łup, percepcja jest istotną cechą podczas eksploracji pustkowi.

Podczas walki percepcja wpływa natomiast na to jak szybko porusza się wskaźnik krytycznego ataku. Im wyższy jest, tym wolniej się on porusza, co daje nam większą szanse na trafienie centrum i zadanie pięciokrotnych obrażeń. Podczas niektórych walk z bossami pozwala to uratować życie.

Endurance
S.P.E.C.I.A.L.

Wytrzymałość może na pierwszy rzut oka wydawać się zupełnie nieprzydatna. Jedyne, na co aktywnie wpływa, to rozlewnia Nuka-Coli, która dostępna jest obecnie jako ostatni budynek. W momencie, kiedy ją odblokujemy powinniśmy już mieć sprawnie działający schron, a samo pomieszczenie także może wydawać się zupełnie nieprzydatne, ponieważ co prawda daje zarówno jedzenie, jak i czystą wodę, ale za to w dość małej ilości.

Ma jednak inną ukrytą cechę, która nie jest w żaden sposób widoczna. Każdy punkt dodany do wytrzymałości dodaje więcej punktów życia podczas zdobywania poziomu. Wszystko odbywa się według wzoru:

MaxHitPoints+ = (BaseEndurance + OutfitEndurance) * 0.5 + 2.5

Oznacza to, że podczas osiągnięcia poziomu 50 z wytrzymałością 17 (maksymalna możliwa w grze, musi być utrzymywana podczas zdobywania każdego poziomu) mamy około 400 punktów życia przewagi nad mieszkańcem, który ma standardowe 2-3 punkty. Da się to odczuć jedynie podczas walki, kiedy widzimy jak szybko spada życie naszej próbie kontrolnej. Jak dowiedziałem się o tym fakcie, postanowiłem założyć małą fabrykę super-żołnierzy, którzy trenują do momentu, w którym zdobędę strój dający +7 do wytrzymałości, lub schemat wykonania tego ciuszka.

Charisma
S.P.E.C.I.A.L.

Charyzma! Oto pierwsza rzecz, która jest całkowicie bezużyteczna. Na prawdę, nie ma co się rozpisywać. Charyzma wpływa co prawda na szansę przekonania ludzi do zajrzenia do naszego schronu i zadomowienia się, oraz na szybkość prokreacji, ale pierwsze działa zbyt wolno, a drugie działa zbyt szybko, żeby zobaczyć różnicę. Podczas eksploracji pustkowi zwiększa natomiast szansę na pozytywne zakończenie spotkania z cywilizowanymi osobami. Tutaj jednak problem polega na tym, że zysk jest nieadekwatny do czasu, który trzeba spędzić na trening. 100 kapsli to nic, jeśli wysyłamy jednego z naszych na dzień, czy dwa.

Intelligence
S.P.E.C.I.A.L.

Inteligencja może wydawać się istotna, ale jej znaczenie też jest ograniczone do schronu. Co prawda ma ona wpływ na „niektóre” starcia podczas eksploracji, ale brutalna siła zawsze wygra. Inteligencja ma znaczenie podczas produkcji Stimpacków i RadAwayów, jednak jeden pokój produkcyjny na trzecim poziomie, który jest wypchany przeciętnymi pracownikami powinien sobie poradzić z zaspokojeniem potrzeb całego schronu.Skrócony czas produkcji to tylko dodatkowy bonus. Mam nadzieję, że z czasem inteligencja będzie istotniejsza, albo przynajmniej zostanie dokładnie wytłumaczone co dokładnie robi.

Agility
S.P.E.C.I.A.L.

Zręczność jest bardzo istotna. W końcu dobra wiadomość! Zręczność odpowiada nie tylko za produkcję pożywienia w kafeterii, ale także pełni istotną rolę podczas walki. Każdy poziom zwiększa szybkość ataku mieszkańca krypty. Wysoka siła, połączona ze zręcznością i dobrą bronią może sprawić, że nasza ekipa zamieni się w niepowstrzymaną siłę i zniszczy wszystko i wszystkich, którzy staną na ich drodze. Podczas eksploracji też daje pewien pomniejszy efekt – określa szansę na uniknięcie obrażeń podczas ucieczki z pola walki, ale obrażenia otrzymywane w ten sposób i tak są dość niewielkie i nie mają sporego znaczenia podczas dłuższej eksploracji.

Luck
S.P.E.C.I.A.L.

Szczęście jest natomiast dość specyficzne. Czy jest bezużyteczne? Tak jakby, ale jednak nie do końca. Szczęście wpływa na wiele konkretnych rzeczy w Fallout Shelter. W schronie im większe szczęście pracowników, tym większa szansa na uzyskanie bonusowych kapsli za produkcję, których ilość także zależy od szczęścia. Podczas eksploracji szczęście wpływa na to, jakie przedmioty znajduje nasz odkrywca. W czasie walki pozwala natomiast na wyprowadzanie ataków krytycznych, które zadają dużo większe obrażenia niż normalne ataki. Im większe szczęście, tym większa szansa na udany atak. Czy warto aktywnie inwestować w szczęście? Moim zdaniem nie, ale jeśli nie ma nic innego do robienia, to szczęście jest dobrym wyborem. Pozwala na zwiększenie lukratywności wielu elementów rozgrywki.

To, co będzie nam potrzebne jest naszą osobistą decyzją. Każdy może mieć inny plan, który będą realizować mieszkańcy schronu. Fallout Shelter pozwala na kreację schronu mocno nakierowanego na konkretny cel, lub zupełnie uniwersalnego. Moje nastawienie na tworzenie super-żołnierzy nie jest zbyt ekonomiczne i zajmuje niesamowicie dużo czasu. Obecnie mam około 30 ludzi, którzy nie robią zupełnie nic, trenując i czekając na odpowiedni strój. Ogranicza to możliwości produkcyjne i spowalnia drogę do 200 mieszkańców. Chcesz skupić na na eksploracji? Percepcja i szczęście to podstawa. Potrzebujesz dużej ilości surowców? Inwestuj w jedną z podstawowych cech postaci. Każdy nowy mieszkaniec to osoba, którą możemy szkolić jak chcemy, w zależności od naszych preferencji i potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.