Gra World of Tanks

25TP – powoli zbliżamy się do szczytu – World of Tanks

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4

25TP KSUST II to czołg, który ma wiele problemów i z uwagi na nie sprawia, że jest jednym z najtrudniejszych do przejścia w polskim drzewku w World of Tanks. W tym czołgu średnim V poziomu znowu zaczynamy od zera, ze słabym działem i tak wysokim profilem, że trudno będzie się gdziekolwiek schować.

Historia

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
Po 25TP nie zostało nic poza kilkoma projektami

W latach 30 XX wieku Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu Ministerstwa Spraw Wojskowych (KSUS) ogłosił wymagania dotyczące nowego czołgu o docelowej masie 16 ton. Miał on mieć pancerz o grubości co najmniej 35 mm i 75-milimetrowe działo. W ramach projektu opracowano kilka czołgów, spośród których ten opracowany przez Wydział Projektów i Konstrukcji BBT Br. Panc. Miał mieć 40-milimetrowe działo Bofors, kilka karabinów maszynowych i 81-milimetrowy moździerz. KSUS także stworzył projekt czołgu, jednak wyposażony w docelowe działo i silnik. Wszyscy projektanci doszli do wniosku, że założona grubość pancerza jest za duża, więc porzucono plan zbudowania czołgu do 20 ton i zmieniono dopuszczalną masę do 25 ton. Pozwoliło to zmodyfikować projekty w drugiej fazie projektowej. KSUT zmodyfikował swój projekt dodając pancerz do 50 mm i montując dwa silniki w maszynie. Pozwoliło to maszynie uzyskać lepsze właściwości jezdne i bojowe. Po konfrontacji projektów BBT Br. Panc. miał za zadanie stworzyć projekt kompromisowy. Do seryjnej produkcji miał wejść czołg, który będzie miał 50 mm pancerza, silnik o mocy 550 KM i dwa działa – 75-milimetrowe i 40-milimetrowe – produkcji Boforsa. Niezwłocznie podjęto prace nad prototypem i zaczęto negocjacje z firmą Maybach w celu zakupu silników Zeppelin, ale prototypu nie ukończono by, jak zakładano, w 1940 roku, nawet gdyby wojna nie wybuchła.

25TP – 25TP KSUST I

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
Wersja KSUST I jest słabym czołgiem, najlepiej pozwolić innym przyjąć obrażenia i szukać okazji, żeby się wykazać

25TP jest nieco skazany w grze ze względu na to na jakim poziomie jest i jaką broń posiada. Jest to czołg średni V poziomu, który zachowuje się na polu walki tragicznie pod każdym względem. Jego słaby pancerz (kadłub 45/40/35 i wieża 45/45/40 milimetrów pancerza) i przeraźliwie złe działo (obrażenia 50/50/60 i penetracja 52/85/23) powodują, że początki są naprawdę ciężki. Wielokrotnie kończyłem grę ze straconymi kredytami, ponieważ moje pociski odbijały się od czołgów przeciwnika. Naprawdę żenującą jest sytuacja w której AMX 38 – czołg lekki III poziomu wygrywa z tobą walkę, o towarzyszącym mu AMX 40 już nie wspomnę. Grając 25TP jak najszybciej musimy zdobyć prawie 15 tysiąca doświadczenia i pozbyć się tego działa. Niestety pierwsze ulepszenie czołgu nie niweluje problemu, gdyż nie zmienia działa, a 15 tysięcy to naprawdę sporo w tym czołgu. Sugeruję wydać wolne doświadczenie chociażby na odblokowanie wieży, która zmniejsza problem związany z opancerzeniem czołgu.

25TP – 25TP KSUST II

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
Niestety podczas zmiany wieży nie zmienimy działa. 40 milimetrowy Bofors nie przejdzie nawet przez górny pokład ciężkiego Japończyka

Wieża KSUST II nie będzie dla nas zbawieniem, ale pozwala nieco polepszyć część właściwości czołgu. Przede wszystkim po jej zamontowaniu dostajemy całkiem znośny pancerz na wieży czołgu, bo aż 80 milimetrów, jednak przechodzi od dość szybko w 70, 60 i ostatecznie 50 milimetrów na bocznych ścianach wieży, osiągając ostatecznie 45 milimetrów na jej tyle. Niestety jest to ogromna wieża o pionowych ścianach, która zwiększy nasz zasięg widzenia, polepszy ładowanie, zwiększy naszą wytrzymałość, ale jednocześnie podwyższy profil naszego pojazdu. Wieża KSUST II daleka jest w kształcie od konstrukcji niemieckich, czy radzieckich, które charakteryzują się ostrymi kątami i grubym pancerzem. Ma ona jeszcze jedną wielką wadę, poza swoim kształtem. Jest ona cieńsza od frontu w okolicach lufy. Jeśli będziemy mogli trafić w wybrzuszenie a którym działo jest umocowane, to spotkamy jedynie 60 milimetrów pancerza, co jest dość miękkim celem jak na V poziom, nawet dla początkowych dział czołgów średnich. Trzeba o tym pamiętać, bo 80 milimetrów może nam dać poczucie bezpieczeństwa, a tak nie jest. Lepsze to jednak niż nic i możemy wystawić lufę zza wyższych przeszkód i spojrzeć nieco niżej w dół.

25TP – 25TP KSUST II wz. 1897

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
Czołg wyposażony w działo wz. 1897 posiada niesamowicie wysoki tor lotu pocisku. Jego prędkość nie przekracza 400 m/s

1987 odnosi się do armaty Canon de 75 modèle 1897. Jest to jedna z najpopularnieszych w historii armat, zaraz obok 8.8 cm Flak 36. Zamontowanie jej na czołgu nie było takim złym pomysłem, ponieważ w 1940 roku konstrukcji opartych na tym dziale używali nadal Francuzi, Amerykanie I Niemcy. Na 25TP pozwala natomiast nawiązać walkę z przeciwnikiem. Działo ma 98 milimetrów penetracji i zadaje 110 punktów obrażeń. Przeładowuje w 5,2 sekundy. Niby szybkostrzelność niewielka, ale już czuć, że można tym czołgiem coś zrobić. Dodatkowo minusy zwiększenia masy pojazdu zostały zniwelowane przez zmianę silnika z niemieckiego na polską konstrukcję, dodając pojazdowi 50 KM. Niestety w tym miejscu widać ułomność polskiego drzewka technologicznego, ponieważ będąc na tym samym poziomie co M4 Sherman, Škoda T 24 i Pz. Kpfw. III/IV dopiero równamy poziomu penetracji i obrażeń ich dział podstawowych. Na szczęście nie musimy już grać tym czołgiem wiele więcej, ponieważ 40TP jest w naszym zasięgu. Odblokowanie ostatniego ulepszenia tego czołgu jest bowiem opcjonalne. Ale warto je odblokować.

25TP – 25TP KSUST wz. 36/37

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
Najlepsze działo może dodać nam odwagi, ale nie radzę rzucać się na najlepiej opancerzony czołg średni VI poziomu – Shermana Thunderbolt VII

Ostanie ulepszenie robie w gruncie rzeczy monstrum z tego czołgu. Działem się celuje długo, ale jest jednym z celniejszych na V poziomie, obrażeniem ustępuje tylko Strv m/42, a penetrację ma najwyższą. Niestety cierpi tutaj czas przeładowania, ale załoga w 25TP załaduje ponad 1,2 szybciej niż załoga szwedzkiego czołgu. To, w połączeniu z najwyższą prędkością, dobrymi właściwościami jezdnymi i grubym pancerzem wieży i pozwoli nam coś ugrać? Teraz już tak, jest to trochę późno, ale 25Tp w końcu stało się czołgiem, w którym można siedzieć z przyjemnością, ale jednocześnie nie można zapomnieć o wszystkim, co nadal trapi ten czołg. Kiepskim kadłubie (45/40/35 mm), ślepocie załogi w środku (zasięg to 350 m) i długim czasie celowania (2,4 s). Jeśli weźmiemy to pod uwagę i nie będziemy się wychylać, to możemy być bardzo dobrym wsparciem długodystansowym dla osób, które mają mocniejsze czołgi, ale brakuje im penetracji i obrażeń.

25TP World of Tanks Xbox One Xbox 360 PlayStation 4
W tym obrazku jest całe clou problemu. Większość istotnych elementów czołgu ma 45 mm grubości lub mniej. Wieżyczki są szczególnie podatne na ogień wroga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.